۱۳۸۹ اسفند ۲۱, شنبه

پايان موفقيت آميز اعتصاب کارگران پتروشيمي تبريز


شنبه, 21 اسفند 1389 ساعت 05:51

اخبارروز

• اعتصاب ۱۸۰۰ کارگر پيماني مجتمع پتروشيمي تبريز با قبول درخواست آنها از سوي استانداري آذربايجان شرقي و وزارت کار و امور اجتماعي روز سه شنبه پايان يافت ...
چهارشنبه ۱٨ اسفند ۱٣٨۹ - ۹ مارس ۲۰۱۱


اعتصاب ۱۸۰۰ کارگر پيماني مجتمع پتروشيمي تبريز با قبول درخواست آنها از سوي استانداري آذربايجان شرقي و وزارت کار و امور اجتماعي روز سه شنبه پايان يافت.
اين کارگران از روز هفتم اسفند ماه در اعتراض شرايط کاري خود دست به اتعصاب زده بودند. درخواست ۱۸۰۰ کارگر پيماني مجتمع پتروشيمي تبريز، حذف پيمانکار و قرارداد مستقيم کاري با اين واحد توليدي و نيز برخورداري از حقوق و مزايايي بود که براي کارگران رسمي در نظر گرفته شده است.
يکي از کارکنان مجتمع پتروشيمي تبريز به راديو فردا گفت: کارگراني که در اين مجتمع شاغلند، بين ۱۵ تا ۱۷ سال سابقه کار دارند که پا به پاي نيروهاي رسمي کار کرده اند و از آنان مانند همين نيروها کار کشيده شده است.


درخواست هاي ۱۸۰۰ کارگر پيماني مجتمع پتروشيمي تبريز در حالي مطرح شده است که آنان در شرايط دشواري کار مي کنند.
يکي از کارکنان اين مجتمع، تعلق نگرفتن کارانه به اين ۱۸۰۰ کارگر را از جمله تبعيضي مي داند که به گفته او، بر آنان اعمال مي شود و مي افزايد: اگر اضافه کاري هم به اين کارگران تعلق بگيرد، اختياري است و شامل همه نمي شود وبرخي اوقات حتي اضافه کاري کالشان پرداخت نمي شود.
وي همچنين با انتقاد از اينکه کارگران پيماني مجتمع پتروشيمي تبريز حقوق و مزاياي مساوي با نيروهاي رسمي را دريافت نمي کنند، اضافه مي کند: يک کارگر پيماني دستمزدي در حدود ۴۰۰ هزار تومان در ماه دريافت مي کند که اين مبلغ در صورت پرداخت اضافه کاري به او به حدود ۵۰۰ هزار تومان در ماه مي رسد و اين در حاليست که شرايط کار اين کارگران بسيار سخت است و به طور مداوم با مواد شيميايي کار مي کنند.


کارگران پيماني اين واحد توليدي در جريان اعتراض صنفي ۱۱ روزه خود مي گفتند که حذف نشدن پيمانکار برخلاف مصوبه هيئت دولت در زمينه تبديل وضعيت استخدام کارگران متخصص و فني پيماني به وضعيت قراردادي بوده است.
به گفته يکي از کارکنان مجتمع پتروشيمي تبريز، خواست هاي اعتصابيون پس از موافقت استانداري آذربايجان شرقي و وزارت کار و امور اجتماعي پايان يافت.
او مي گويد: مقام هاي استانداري آذربايجان شرقي و وزارت کار و امور اجتماعي از کارگران سه ماه مهلت خواسته اند تا نسبت به تحقق خواسته هاي آنان اقدام کنند.
مجتمع پتروشيمي تبريز که جزو يکصد شرکت برتر ايران در سال مالي۱۳۸۸ قرار دارد، بر اساس شاخص هاي مالي همان سال، از سوي سازمان مديريت صنعتي ايران به عنوان سومين شرکت بزرگ و برتر اقتصادي منطقه شمال غرب ايران شناخته شد.
اين مجتمع در سال گذشته، علاوه بر ارائه ۲۶۵ هزار تن انواع محصولات پتروشيمي به صنايع پايين دست داخلي، محصولاتي به ارزش ۶۴ ميليون دلار نيز به ۲۳ کشور جهان صادر کرده است.
منبع
سایت کارگر









هیچ نظری موجود نیست: