۱۳۸۹ آذر ۶, شنبه

تفسیر روزنامه «ریزوسپاستیس»، ارگان کمیته مرکزی حزب کمونیست یونان


برگردان: ا. م. شیری

همانطور که روشن است طبق تحلیل حزب کمونیست یونان، امروزه در چین مناسبات سرمایه داری توسعه می یابند و ویژگی آنها در این است که این امر در زیر رهبری سیاسی حزب حاکم، حزبی که نام «کمونیست» را یدک می کشد، روی می دهد.

پیامد این راه رشد معلوم است: چین در میان کشورهای سرمایه داری از بالاترین آهنگ رشد اقتصادی و شمار میلیاردرها برخوردار است. در چین، دستاوردهای مهم زحمتکشان، از قبیل بهداشت و درمان و تحصیل رایگان، لغو شده است و میلیونها نفر زحمتکش بیکار و کم درآمد وجود دارد.

از این رو، اتفاقی نبود که لیو تسزی، معاون شعبه روابط بین الملل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در دیدار با جناب گئورگیوس پاپاندرئو، نخست وزیر یونان، صدر حزب سوسیال- دموکرات پاسوک و «انترناسیونال سوسیالیستی» بیان داشت: «روابط بین حزب پاسوک و حزب کمونیست چین در سطح بسیار عالی قرار دارد. ما در نظر داریم روابطه همکاری محکمی بمنظور ارتقاء روابط بین حزبی برقرار نموده و از طریق تحکیم آنها، همکاریهای عالی بین کشورهایمان را، بخصوص در شرایط کنونی که این همه وظایف بزرگ در پیش روی ماست، تقویت کنیم». لیو تسزی حتی فراموش نکرد به جناب پاپاندرئو بمناسبت «نتایج چشمگیر انتخابات» تبریک بگوید. انتظاری غیر از این هم نبود. زیرا، نمایندگان سیاسی انحصارات (مثلا، کوسکو) صرفنظر از پوشش ظاهری آنها (در یونان، «سوسیالیستی» و در چین، «کمونیستی»)، همگونی منافع طبقاتی خود را درک می کنند.

تدابیر ضدمردمی دولت پاسوک از سوی مقامات رسمی چین تقدیر می شود و مورد حمایت قرار می گیرد. زیرا، آنها با گسترش امکانات انحصارات چینی مطابقت دارند.

در سیمای لیو تسزی، ما فهمیدیم که «عشق» حزب کمونیست چین فقط به پاسوک «سوسیالیستی» محدود نمی شود، بلکه، همه «انترناسیونال سوسیالیستی» را احاطه می کند. بگفته او: «ما اهمیت بزرگی به هماهنگی و تبادل نظر و همچنین گفتگو برای همکاری حزب کمونیست چین و انترناسیونال سوسیالیستی قائلیم. ما قصد داریم به این گفتکوها ادامه دهیم. در جلسات دو روز اخیر، ما اشتراکات بزرگی را بین انترناسیونال سوسیالیستی و سازمانهای سیاسی حزب کمونیست چین مشاهده کردیم».

لازم به تأکید است، که «انترناسیونال» یاد شده، از جنگهای امپریالیستی ایالات متحده آمریکا و ناتو پشتیبانی می کند و رکن سیاسی سیستم استثمار سرمایه داری در اروپا و در همه جهان به شمار می رود.

این امر ما را به اندیشدیدن در این باره وامی دارد که آیا حزب کمونیست چین برای آخرین «پوست اندازی»، یعنی، پاک کردن نامی که هنوز با خود حمل می کند، آماده نمی شود؟

١٩ نوامبر ٢٠١٠

____

منبع:

http://ru.kke.gr/news/news2010/2010-11-22-kina

e-mail:cpg@int.kke.gr



پی نوشتهای مترجم:

● پاسوک(pasok)، مخفف نام حزب سوسیالیست سراسری یونان است. احزاب «سوسیالیست» و «سوسیال- دموکرات» از جنس پاسوک یونان، که هیچ تفاوت ماهوی و قابل تأکیدی با احزاب محافظه کار و راستگرای بورژوائی ندارند، در اکثر کشورهای اروپائی متناوباًَ حاکمیت را دردست می گیرند و در حال حاضر نیز در برخی از آنها، از جمله اسپانیا و پرتقال حکمرانی می کنند.

● دولت پاسوک، منظور دولت به اصطلاح سوسیالیستی حاکم یونان برهبری گئورگیوس پاپاندرئوست.

● کوسکو(COSCO)، گروه یا کمپانی معروف به کوسکو، یکی از بزرگترین شرکت های حمل و نقل دریائی جهان است که به دولت جمهوری خلق چین تعلق دارد.

هیچ نظری موجود نیست: