۱۳۹۰ اسفند ۲۰, شنبه



افزایش تسلیحات از ترس کیست؟


در عرصۀ جهانی بیش از گذشته برای تسلیحات هزینه می شود. این افزایش تسلیحات از ترس کیست؟ ترس از مردم در ممالک خودی و ترس از رقبا در خارج از ممالک خودی است. این تسلیحات برای حمایت از سودجوئی و حفظ منافع راهزنانه و بهره کشانه برای حراست از بی عدالتی و فقر در جهان است. این تسلیحات برای حفظ کسب سود حداکثر در جهان صورت می گیرد. مؤسسۀ جهانی صلح در استکهلم در آمار خود اعلام کرد که در رأس این ممالک کشور آمریکا قرار دارد که هزینۀ تسلیحاتیش به 550 میلیارد دلار رسیده است.

کل هزینۀ تسلیحاتی در جهان به مبلغ 34/1 بیلیون دلار می رسد. این خبری است که مؤسسۀ صلح جهانی استکهلم در تاریخ 09/06/2008 منتشر کرده است. بر طبق همین گزارش افزایش درصد تولید تسلیحات در سال 2007 نسبت به سال 2006 شش درصد و نسبت به سال 1998، 45 درصد افزایش نشان می دهد. تقریباً 45 درصد کل تسلیحات دنیا مربوط به کنسرنﻫﺎﯼ اسلحه سازی آمریکاست. از زمان جنگ افغانستان و عراق به بهانۀ مبارزه علیۀ تروریسم 59 درصد بودجۀ نظامی آمریکا افزایش یافته است. دولت آلمان که در ردیف ششم قرار دارد 7/23 میلیارد یورو از بودجۀ خود را هزینۀ تسلیحات می کند. بعد از آمریکا با بودجۀ 547 میلیارد دلاری تسلیحاتی به ترتیب انگلستان، چین و فرانسه قرار می گیرند که یک دهم بودجۀ تسلیحاتی آمریکا را برای مخارج تسلیحاتی و تولید اسلحه صرف می کنند. این ارقام سرسام آور حاکی از فقر مردم و پولﻫﺎﯼ بی پشتوانهﺍﯼ است که در بازار مالی در جریان است. هر چقدر تولید تسلیحاتی افزایش یابد، یا در انبارها ذخیره می شود و یا دود شده به هوا می رود و یا توسط ممالک تحت سُلطه خریده می شود که درآمد ملی آنها را کاهش داده و به جیب کنسرنﻫﺎﯼ تسلیحاتی سرازیر می کند. هم اکنون کسر بودجۀ دولت آمریکا در این مدت به مبلغ 7/2 بیلیون دلار رسیده است.

همین وضعیت تقریباً در زمان جنگ ویتنام پیش آمد. امپریالیسم آمریکا به قدری دلارهای بی پشتوانه به بازار ریخته بود که هر آن واهمه داشت از این که مردم به بانکﻫﺎ هجوم آورند و معادل دلارهایشان طلب طلا کنند. این مقدار ذخیرۀ طلا در بانکﻫﺎﯼ آمریکا وجود نداشت. در سیستم "برتن وودز" بعد از جنگ جهانی، دلار ارز جهانی، وسیلۀ مبادلۀ جهانی به حساب آمد و معادل طلای آن تعیین شده که در ذخایر بانکﻫﺎﯼ آمریکائی محفوظ بود. جنگ ویتنام که کالاهای تسلیحاتی را به بازار ریخته بود و کمر دلار را شکسته بود، دولت نیکسون را وادار کرد دلار را شناور اعلام کند و آن را از طلا جدا نماید. به این ترتیب مخارج جنگ ویتنام که همان بی ارزش شدن دلار بدون پشتوانه بود عملاً به گردن همۀ صاحبان دلار در جهان افتاد. هر کس دلار بی پشتوانه ذخیره کرده بود عملاً به طور غیر مستقیم و نامرئی در جنگ ویتنام شرکت کرده و مخارج جنگ را تأمین نموده بود. این وضعیت طبیعتاً مورد رضایت رقبای آمریکا نبود. هم اکنون نفت عربستان سعودی عملاً پشتوانۀ دلار آمریکاست زیرا با قراردادهای دو جانبه، عربستان سعودی مجبور است که نفت را با ارز دلار خرید و فروش کند و ممالک جهان را وادار کند برای خرید نفت به ذخیره و پرداخت دلار بپردازند. همان دلاری که فاقد پشتوانه است. جدا کردن ارزش نفت از واحد پول دلار و روی آوردن به واحد ارزی یورو برای امپریالیست آمریکا کمر شکن بود و هست. به هر صورت جنگ و فروش تسلیحات زمینۀ بحران وحشتناکی را آماده کرده است.

این وضعیت وحشتناکی است که میلیتاریسم آمریکای امپریالیستی در جهان ایجاد کرده است و با دلارهای بی پشتوانۀ خود به غارت نامرئی جهان مشغول است. تنها با مرگ امپریالیستﻫﺎ می توان جهانی را از لوث وجود آنها آسوده ساخت.



مرگ بر امپریالیسم آمریکا این بزرگ ترین تروریست دولتی جهان!

هیچ نظری موجود نیست: