۱۳۹۱ آذر ۱۹, یکشنبه


در حاشیهﻯانتخابات آمریکا و پیروزی باراک اوباما

در باب دیکتاتوری و دموکراسی

 

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با پیروزی باراک اوباما به پایان رسید جالب توجه است طبق گزارشات رسمی برخی ازرسانهﻫﺎﻯ آمریکا بخش بسیار بزرگی (بیش از٪۶۰)از واجدین شرایط، در انتخابات شرکت نکردند و کلاً تعداد

شرکت کنندگان به مراتب از دورگذشته کمتر بوده است.به تصورما تعداد واجدین شرایط که در انتخابات آمریکا شرکت نکردهﺍند بیش ازاینهاست واین پدیدهﻯ عجیبی نمی باشد.اقلیتی ناچیز "آزاد" است بین دو کاندیدای صاحب زر و زور، یکی را برگزیند و به وظیفهﻯ شهروندیﺍش عمل کند تا شاید فرجی شود .

ایدئولوگﻫﺎﻯ بورژاوئی در پاسخ به این پرسش که دموکراسی به معنای قدرت خلق و حکومت مردم بر مردم است و نه حاکمیت ده در صد اهالی بر نود درصد مردم، به شما خواهند گفت که این عین دموکراسی است و از نوع بهترین آنهاست و نپذیرفتن آن به معنای عدم اعتقاد به دموکراسی است.

این نظر که دیکتاتوری و دموکراسی ناقض یکدیگرند و یکدیگر را نفی می کنند نادرست است. زیرا درعالم علم اجتماعی و طبقاتی این دو مقوله از هم جدائی ناپذیرند.

در دولتﻫﺎﻯ بورژوائی، فیﺍلمثل منظماً انتخابات پارلمانی صورت می گیرد٬ دولت در برابر مجلس نمایندگان مسئول است و غیره.اما این دموکراسی که در عمل، اعمال حاکمیت یک اقلیت اجتماع بر اکثریت جامعه است، فقط در زمانی و جائی تحقق می پذیرد که بوژوازی در استثمار خود با مقاومتی روبرو نگردد. اما همین که کارگران و دیگر زحمتکشان به منافع طبقاتی خود پی برند و برای تأمین آن به پیکار برخیزند،آن گاه دولت بورژوائی سیمای دیگر خود ٬سیمای دیکتاتوری عریان خود را نشان می دهد.

بدیهیست برای طبقهﻯ بورژوازی، دموکراسی هیچگاه نفی نمی شود.در اینجا دیکتاتوری و دموکراسی همراه با هم پیش می روند: دموکراسی نسبت به طبقهﻯ مسلط اقتصادی، سیاسی، سرمایهﺪاری و دیکتاتوری در قبال کارگران و زحتمکشان. به طور کلی در تمام نظامﻫﺎﻯ سرمایهﺪاری دولت نسبت به بعضی طبقات به شیوهﻯ دیکتاتوری عمل می کند و نسبت به برخی به شیوهﻯ دموکراتیک. نمونهﻯ دموکراسیﻫﺎﻯ غربی به رغم تطورات و اشکال متنوع، اما در اساس اعمال حاکمیت یک طبقه٬ طبقهﻯ صاحب قدرت و مالکیت بر سایر طبقات فاقد مالکیت؛ استثمارشونده است. در آمریکا شما رسماً حق انتخاب شدن به مقام ریاست جمهوری را دارید به شرط این که صاحب ۵۰۰ میلیون دلار پشتوانهﻯ مالی باشید تا بتوانید در شوهای انتخاباتی شرکت کنید و در نهایت به عنوان مجری سیاستﻫﺎﻯ اقتصادی٬فرهنگی واجتماعی ونظامی طبقهﻯ بوژوازی عمل کنید.....چنین است ماهیت دموکراسی بورژوائی پارلمانی.

 فیسبوک توفان

سخن هفته

جمعه نهم نوامبر

هیچ نظری موجود نیست: