۱۳۹۰ آبان ۲۴, سه‌شنبه


کاید غول، عضو کمیتۀ مرکزی جبهۀ خلق برای آزادی فلسطین،

در مورد شناسائی دولت فلسطین از طرف سازمان ملل



سند زیر در تارنمای جبهۀ خلق برای آزادی فلسطین به زبان عربی منتشر شده و ما نیز برای آشنائی بیشتر خوانندگان گرامی در مورد مواضع سازمانﻫﺎ و احزاب فلسطینی در قبال طرح به رسمیت شناختن دولت فلسطین در سازمان ملل، به فارسی ترجمه و در اختیارهمگان قرار می دهیم. به این امید که گامی ولو کوچک در تقویت جنبش ضد استعماری و استقلال طلبانۀ فلسطین برداشته باشیم.

هئیت تحریریه

آبان ماه 1390

******



در یک نشست سیاسی در شمال غزه، کاید غول اظهار داشت که:

"ما در سال 1999 از مجلس مرکزی الفتح در خواست کردیم که در سرزمینﻫﺎﯼ اشغالی سال 1967، از جمله قدس، اعلام دولت فلسطینی نماید.

20 سپتامبر 2011



جبهۀ خلق برای آزادی فلسطین یک گفتگوی سیاسی را در شمال غزه ترتیب داد تا در مورد حق ملت فلسطین مبنی بر تشکیل دولت مستقل خود بحث و بررسی شود. در این گفتگوی سیاسی، تعداد زیادی از اعضاء و کادرهای جبهۀ تودهﺍﯼ برای آزادی فلسطین و همچنین جمع کثیری از مردم شرکت داشتند.

رفیق کاید غول عضو کمیتۀ مرکزی و مسئول تشکیلات منطقۀ غزه گفت:

رفتن به سازمان ملل برای درخواست تشکیل دولت فلسطینی بسیار دیر شده است. وی گفت که جبهۀ خلق در سال 1999، همزمان با پایان یافتن قرارداد اُسلو، درخواست تشکیل دولت فلسطینی در سراسر سرزمینﻫﺎﯼ اشغالی سال 1967، از جمله قدس را مطرح کرد اما این درخواست تا کنون عملی نشده است.

رفیق غول توضیح داد که شرایط امروز که رهبری الفتح می خواهد به این اقدام دست زند بدین قرار است:

از نظر خود فلسطینیﻫﺎ، مذاکرات دوجانبه با اسرائیل و زیر نظر آمریکا با شکست روبرو گردیده است. جنبش فلسطین در حالت تشتت و تجزیه بسرمی برد و از همۀ تجربیات گذشته بی نصیب است. از طرف دیگر، اعمال سیاست فردگرائی نیز وجود دارد و در عرصۀ فلسطین توافقی میان نظرات موجود نیست.

رفیق غول در مورد کشورهای غربی اظهار داشت که آنان بر رهبری فلسطین فشار می آورند  تا همچنان به مذاکرات ادامه داده، بدون آن که دستاوردی در مقابل فلسطینیﻫﺎ ارائه دهند، در حالی که در کشور های عربی تحول بهار عربی آغاز گردیده و دولتﻫﺎﯼ رسمی کشورهای عربی تمایل دارند ما به سازمان ملل برویم. او اخطار کرد که این وضعیت نباید تبدیل به فشاری بر فلسطینیﻫﺎ گردد که پیشنهادات زیانمندی را برای آیندۀ فلسطین بپذیرند.

در مورد وضعیت سیاسی در اسرائیل، رفیق غول اظهار داشت که سه نظر در اسرائیل در مورد رفتن فلسطین به سازمان ملل وجود دارد. نظری خواستار آنست که هیچ امتیازی داده نشود تا رهبری فلسطین مجدداً مجبور به مداکره شود و این نظر رسمی دولت اسرائیل است. نیروهای امنیتی و نظامی اسرائیل باور دارند که باید شهرک سازی را برای دورۀ کوتاهی متوقف کرد تا فلسطینیﻫﺎ مجدداً به مذاکره تن دهند. نظر سوم متعلق به نیروهای چپ اسرائیل است. آنان معتقدﺍند که فشار آوردن زیاد به رهبری فلسطین ممکن است به رابطۀ آنها با کشورهای حامی آنها لطمه وارد آورد.

رفیق کاید غول بر این نظر است که اگر دولت فلسطینی در درون مرزهای 1967 به رسمیت شناخته شود این امتیاز را خواهد داشت که برعکس قرارداد اسلو که سرزمینﻫﺎﯼ اشغالی 1967 را سرزمینﻫﺎﯼ مورد نزاع و اختلاف می بیند و نه حق فلسطینیﻫﺎ، از این پس از نظر سازمان ملل و مرجع جهانی حاکمیت فلسطینیﻫﺎ بر اراضیﺍشان در مرزهای 1967 حق مطلق فلسطینیﻫﺎ خواهد بود و نه اراضی مورد منازعه و مذاکره، و بر طبق مادۀ هفتم میثاق سازمان ملل، از آن پس دولت فلسطین می تواند برای خروج اشغالگران از سرزمینﻫﺎﯼ 1967 متوسل به زور شود و یا سازمان ملل هم موظف به اعمال زور خواهد شد تا سرزمینﻫﺎﯼ فلسطینی را از اشغال در آورد.

کاید غول برای این اقدام تازۀ مسئولان فلسطینی بر روی بعضی از پایهﻫﺎﯼ قانونی تکیه کرد از آن جمله مصوبۀ شماره 181 که در سازمان ملل به تصویب رسیده مبنی بر این که در سرزمین فلسطین دو دولت باید تشکیل شود، 47 در صد اراضی برای دولت فلسطین و 53 درصد برای یهودیان، و هم چنین مصوبه 194 که اعلام می دارد: به رسمیت شناختن دولت اسرائیل منوط بر این است که پناهندگان فلسطینی به سرزمینﻫﺎﯼ خود باز گردند، و مصوبۀ شماره 6005 سال 1987 که در آن کنارۀ غربی رود اردن و نوار غزه را سرزمینﻫﺎﯼ فلسطینی می داند، و بسیاری دیگر مصوبات که به نفع فلسطینیﻫﺎ است. وی سپس به احتمالات دیگری در این زمینه پرداخت از جمله تاکتیک جدید دولت آمریکا برای به تعطیل کشاندن شناسائی دولت فلسطین در سازمان ملل، اما دولت آمریکا برای چنین امری به 9 رأی موافق نیاز دارد تا بتواند به رسمیت شناختن دولت فلسطینی را وتو کند. اما هم اکنون دولت آمریکا می داند که اکثریت اعضای شورای امنیت سازمان ملل مخالف این خواست او هستند و این در حالی است که احتمال دارد کشورهای چهارگانه نیز که می کوشند به نوعی مسئلۀ فلسطین را حل و فصل کنند پیشنهاد به تأخیر انداختن این مسئله در شورای امنیت را بدهند و از طرفﻫﺎﯼ درگیر بخواهند که مجدداً بر اساس به رسمیت شناختن اراضی سال 1967 وارد مذاکره مجدد شوند بدون این که دولت فلسطینی به طور کامل از طرف سازمان ملل به رسمیت شناخته شود.  کاید غول هم چنین اظهار داشت که ممکن است درخواست فعلی دولت فلسطین برای مدتی به تأخیر انداخته شود، در این صورت می توان موضوع را به مجمع عمومی سازمان ملل احاله داد تا سازمان ملل کشور فلسطین را به عنوان عضو خود به رسمیت بشناسد که البته این عمل نیز تغییر چندانی در وضع موجود ایجاد نخواهد کرد.

رفیق کاید غول در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار داشت که در شرایط فعلی ما باید سریعاً در جهت ایجاد وحدت در بین خود اقدام کنیم زیرا این امر به ما امکان خواهد داد تا در برابر فشارها مقاومت کنیم، چون که با ادامۀ سیاست فعلی که ما از نظر اقتصادی به آمریکا و غرب وابسته هستیم نخواهیم توانست به عملی مثبت دست بزنیم و این وضعیت باعث شده تا فاصلۀ زیادی بین طیفﻫﺎﯼ مختلف جامعۀ فلسطین به وجود آید.

سپس رفیق نجیب مجدلاوی عضو علیﺍلبدل کمیتۀ مرکزی جبهه سؤال کرد که آیا  حال زمان مناسبی برای بردن مسئلۀ فلسطین به سازمان ملل هست و آیا برای این اقدام آمادگی لازم وجود داشته است و نتایج حاصله از نظر داخلی و بینﺍلمللی و برای مبارزه مقاومت فلسطین و اسرائیل چه می توانند باشد؟

در جریان این گفتگو حاضران نیز به اظهار نظر پرداخته و تأثیرات مختلف اقدامات فعلی بر روند مبارزات مردم فلسطین را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دادند.


زنده باد نبرد استقلال طلبانۀ خلق فلسطین

هیچ نظری موجود نیست: