۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۸, یکشنبه


نامهﺍﯼ ازهیئت تحریریۀ "ستاره خلق"، ارگان مرکزی حزب کمونیست ژاپن (چپ)

گزارشی در مورد حوادث تلخ اخیر



خوانندگان عزیز توفان در زیر نظر رفقای ژاپنی را در مورد نیروگاهﻫﺎﯼ اتمی در ژاپن و وابستگی آن به امپریالیست آمریکا و مقاصد سوئی که بورژوازی ژاپن از آنها در سر می پروراند ملاحظه می کنید. ما این مقاله را برای گسترش اطلاعات خوانندگان خود توزیع می کنیم.

هیئت تحریریه

رفقای گرامی،                                                                   .......................

علاقه مندیم که گزارش کوتاهی را از حادثۀ اتمی در نیروگاه شماره 1 فوکوشیما ارائه دهیم.

حادثه در نیروگاه شماره 1 کمپانی تولید برق توکیو (Tepco) به مرحلۀ حساسی رسیده است. دستگاهﻫﺎﯼ خنک کنندۀ راکتورها تماماً از کار افتادهﺍند. میلهﻫﺎﯼ سوخت در مرکز راکتورها در حال ذوب شدن هستند و نیروگاه هرچه بیشتر به مرحلۀ انفجار نزدیک می شود.

ساختمانﻫﺎئی که راکتورها را احاطه می کنند در اثر انفجار هیدروژنی کاملاً نابود شدهﺍند. میزان  تشعشعات رادیو اکتیو در نزدیکی نیروگاه در سطح  بسیار بالائی است و به بیش از 400 میلی سیورت در ساعت رسیده است و کسی نمی تواند به نیروگاه نزدیک شود.

تعداد 6 راکتور در نیروگاه شمارۀ 1 فوکوشیما در سواحل اقیانوس آرام ساخته شدهﺍند. راکتورهای شمارۀ 1و2و3و4 در نزدیکی هم و به طور متصل ساخته شدهﺍند. همۀ دستگاهﻫﺎﯼ خنک کننده منجمله دستگاهﻫﺎﯼ اضطراری در این 4 راکتور اتمی از کار افتادهﺍند. به دلیل افت سطح آب و عدم پوشیدگی، میلهﻫﺎﯼ سوخت هستهﺍﯼ در راکتورهای 1و2و3 در حال ذوب شدن هستند. علاوه بر این، در بدنۀ حفاظتی راکتور شماره 2 حفرهﺍﯼ ایجاد شده است.

کمپانی برق توکیو تصمیم داشت که مقداری زیادی آب بر روی راکتورها بریزد ولی به خاطر فشار زیاد داخل راکتورها پاشیدن آب بر روی آنها زیاد مؤثر واقع نمی شد و کمپانی مجبور شد مقداری زیادی از گاز داخل راکتورها را تخلیه کند که در نتیجۀ آن مواد رادیو اکتیو با غنای بالا به فضای  بیرون راه  یافتهﺍند.

در راکتور شماره 4 که در زمان وقوع زلزله مورد بازرسی دورهﺍﯼ قرار داشت بازرسان میلهﻫﺎﯼ سوخت را از راکتور بیرون آورده و آنها را در مخزن سرد کننده در ساختمان حفاظتی راکتور قرار داده بودند. همچنین، یک میلۀ سوخت به کاربرده شده در حوضچۀ سرد کنندۀ راکتور شماره 3 قرار داشت. در این راکتور، اکسید مخلوط پلوتونیوم و اورانیوم به کار برده می شد. به دلیل آن که آب حوضچۀ خنک کننده بخار می شود و ساختمان حفاظتی راکتور تخریب شده است خطر آن که لولهﻫﺎﯼ موقت بدون پوشش بمانند و تشعشعات اتمی به بیرون درز کنند افزایش یافته است.

هم اکنون، کارکنان کمپانی برق و کمپانیﻫﺎﯼ وابسته به همراه نیروی حفاظتی عمومی ژاپن عملیات خنک سازی راکتورها را به وسیلۀ ریختن آب با هلیکوپتر و کامیونﻫﺎﯼ آب پاش بر روی آنها به عهده گرفتهﺍند.

با توجه به این دادهﻫﺎ، راکتورهای شماره 1و2و3و4 نیروگاه شماره 1 برق هستهﺍﯼ فوکوشیما در شرایط بسیار بحرانی بسر می برند.

تعدادی از ساکنان منطقه نزدیک به حادثه به مواد رادیو اکتیو آلوده شدهﺍند. به ساکنان منطقۀ 20 کیلومتری اطراف نیروگاه دستور تخلیه داده شده و از ساکنان 30-20 کیلومتری حادثه خواسته شده است که از خانهﻫﺎﯼ خود خارج نشوند. کارکنان نیروگاه هستهﺍﯼ و تعدادی از افراد نیروی تدافعی ژاپن هم به مواد رادیو اکتیو آلوده شدهﺍند و گفته می شود که سطح آلودگی آنها پائین است. اخبار در مورد افراد با آلودگی پائین گزارش شده ولی اخبار در مورد آلودگیﻫﺎﯼ بالا گزارش نمی شوند و با عنوان جراحات نامعلوم درز گرفته می شوند.

میزان تشعشات اتمی اطراف نیروگاه هر روز افزایش یافته و مواد سزیوم و یود به آب آشامیدنی شهر نفوذ پیدا کردهﺍند.

دولت ژاپن سیاست عدم شفافیت و پنهان نگه داشتن وضعیت این حادثه بسیار جدی از مردم را اتخاد کرده است. حتی اگر انفجار هیدروژنی در نیروگاه هستهﺍﯼ اتفاق افتاده باشد و ساختمانﻫﺎﯼ حفاظتی به کلی تخریب شده باشند رئیس کابینۀ دولت ژاپن و اخبار تلویزیونی گزارش می دهند که "صدائی از پوشش حفاظتی راکتورها شنیده شده است" و "مقداری مواد رادیواکتیو به بیرون درز کرده اند ولی میزان آن در سطح خطرناکی برای انسان نیست"

اما در حقیقت، شرایط مرتباً بدتر می شوند و دولت پس از آن که دیگر نمی تواند پنهان کاری کند آن را به اطلاع مردم می رساند.

رفتار دولت ژاپن به طور مستقیم منتج از سیاست دولت ژاپن در مورد نیروگاهﻫﺎﯼ هستهﺍﯼ است. دولت ژاپن سعی دارد که حادثۀ فوکوشیما را کوچک جلوه دهد تا بتواند سیاست خود در مورد گسترش نیروگاهﻫﺎﯼ هستهﺍﯼ را تبلیغ کند. دولت ژاپن سیاست امپریالیست آمریکا را تعقیب می کند. اساس تکنولوژی هستهﺍﯼ در ژاپن تحت کنترل کمپانیﻫﺎﯼ انحصاری مانند جنرال الکتریک و وستینگ هاوس قرار داشته و ژاپن جز تکیه بر این کمپانیﻫﺎﯼ انحصاری توانی ندارد.  ژاپن مجبور است که برای غنی سازی اورانیوم به آمریکا وابسته باشد. این امپریالیست آمریکا است که نقش حاکمیت بر روی انرژی هستهﺍﯼ ژاپن را دارد.

دولت ژاپن سیاست جاری انرژی هستهﺍﯼ خود را ادامه خواهد داد و ممکن است که تغییرات کوچکی در جهت مقاوم تر سازی راکتور در مقابل وقوع زلزله در مقررات اجازۀ ساخت نیروگاهﻫﺎﯼ هستهﺍﯼ جدید به وجود آورد ولی نظر خود در مورد سیاست هستهﺍﯼ را تغییر نمی دهد. پس از جنگ جهانی دوم، بورژوازی انحصاری ژاپن تحت انقیاد امپریالیست آمریکا در آمد. دلیل آن که دولت ژاپن به  سیاست انرژی هستهﺍﯼ خود ادامه می دهد همانا پیروی از سیاست هستهﺍﯼ و سیاست تولید انرژی امریکا است. بورژوازی انحصاری ژاپن خواهان تسلیحات هستهﺍﯼ است ولی امپریالیست آمریکا مخالف آن است که ژاپن تسلیحات هستهﺍﯼ داشته باشد. دولت ژاپن برای ایجاد امکان برای تسلیح خود به بمب هستهﺍﯼ در هر لحظهﺍﯼ فعالانه سیاست انرژی هستهﺍﯼ خود را تبلیغ می کند.

مردم بسیاری در ژاپن می گویند که:

» زلزله و سونامی حوادث طبیعی هستند ولی حادثۀ اتمی در نیروگاهﻫﺎ حوادثی دست ساخت انسان است. «

ژاپن کشوری زلزله خیز است ولی دولت ژاپن سیاست ساخت بیشتر نیروگاهﻫﺎﯼ اتمی را تبلیغ می کند. ساخت یک نیروگاه اتمی چندین میلیارد ین و معادل چند میلیارد دلار هزینه دارد و سرمایهﺪاری انحصاری ژاپن پول هنگفتی در ساخت این نیروگاهﻫﺎ به جیب می زند.

ژاپن ساخت نیروگاهﻫﺎﯼ هستهﺍﯼ را به عنوان "سیاست ملی" معرفی کرده و دولت ژاپن با اختصاص بودجۀ زیادی از آن حمایت می کند. کمپانیﻫﺎﯼ تولید برق در ژاپن می توانند با افزایش میزان تولید خود بودجۀ دولتی دریافت کنند.

حادثۀ اتمی فوکوشیما یک فاجعۀ دست ساخت انسان است. در وحلۀ اول، اگر ژاپن نیروگاه اتمی نمی ساخت این حادثۀ وحشتناک به وقوع نمی پیوست.

یک مهندس با وجدان که طراح راکتور اتمی است می گوید که ممکن نیست بتوان راکتور اتمی در ژاپن ساخت که توانائی مقاومت در مقابل زلزله را داشته باشد.

بنابراین، ما نباید نیروگاه اتمی در ژاپن بسازیم.

زلزله و سونامی حوادث طبیعی هستند اما در نظام سرمایهﺪاری دامنۀ خرابیﻫﺎی ناشی از آنها گسترش می یابد. دلیل آن این است که سرمایهﺪاری انحصاری و دولت ژاپن اقدامات مثبتی در جهت دفاع از زندگی مردم در مقابل حوادث طبیعی انجام نمی دهند. علاوه بر آن، زمانی که حادثهﺍﯼ بزرگ اتفاق می افتد دولت ژاپن دست به اقداماتی در جهت دفاع و حفظ سود سرمایهﺪار انحصاری می زند. زمین لرزۀ اخیر نمونهﺍﯼ از آن است.

حزب کمونیست ژاپن که حزبی رویزیونیستی است و اسم "حزب کمونیست" را دزدیده است از دولت اوباما و سرمایهﺪاری انحصاری ژاپن تعریف و تمجید می کند. این حزب در ضربه زدن به جنبش ضد نیروگاهﻫﺎﯼ هستهﺍﯼ نقش دارد. کنفدراسیون اتحادیهﻫﺎﯼ کارگری ژاپن(Rengo) که بزرگ ترین مجتمع سراسری اتحادیهﻫﺎﯼ کارگری است نظر دولت در ساخت نیروگاهﻫﺎﯼ هستهﺍﯼ را تقویت می کند. اکثر احزاب چپ دیگرهم دچار  فروپاشی شدهﺍند و جنبش مؤثری را نمی توانند تشکیل دهند. بخشی از حزب سوسیالیست سابق به حزب دمکرات (حزب در قدرت) پیوسته است. حزب در قدرت تماماً از منافع امپریالیست آمریکا و بوژوازی انحصاری ژاپن دفاع می کند.

حزب کمونیست ژاپن (چپ) علیۀ امپریالیست آمریکا و بورژوازی انحصاری ضد ملی ژاپن که مخالف مردم و مبارزهﺍشان برای یک ژاپن مستقل و سوسیالیست است مبارزه می کنند. ما جنبش ضد تسلیحات اتمی و هیدروژنی  و جنبش انحلال پایگاهﻫﺎﯼ آمریکا در ژاپن و جنبش لغو "قرارداد امنیتی ژاپن-آمریکا" را به پیش می بریم. ما هم چنین علیۀ حذف مقرارات و قوانین و اصلاحات ساختاری در تولید، و برای افزایش تولید، امنیت شغلی، و حمایت از معیشت مردم مبارزه می کنیم. ما فعالیتﻫﺎئی را که در خدمت مردم باشند دنبال می کنیم.

با همبستگی برادرانه

حزب کمونیست ژاپن(چپ)

هیئت تحریریۀ "ستارۀ خلق"، ارگان مرکزی حزب کمونیست ژاپن (چپ).

هیچ نظری موجود نیست: