۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۸, یکشنبه


اعتصاب ۱۱ روزۀ ۱۵۰۰ کارگر مجتمع

 پتروشيمی با موفقیت به پایان رسید



" پرولتاریا بیش از نان به همت خویش،

 به اعتماد برنفس خویش، به سربلندی

و استقلال فکری خویش، نیازمند است"

                مارکس



اعتصاب‌ها و اعتراض‌های کارگران در شهرهای گوناگون ايران در سال‌های اخير رو به افزايش گذاشته است. از جمله اين شهرها می ‌توان به قزوين، تبريز، تهران، قائمشهر، اراک، آبادان، کرمانشاه، رشت، اهواز، اصفهان و شيراز اشاره کرد.اعتصاب موفقیت آمیز 11 روزۀ 1500 کارگر مجتمع پتروشیمی "بندر امام" همانند اعتصاب 1800 کارگر پتروشیمی تبریز در اسفند ماه با مطالبات مشابهی آغاز گردید و با پیروزی به پایان رسید. در مورد اعتصاب 11 روزۀ کارگران پتروشیمی در تارنمای اتحادیۀ آزاد کارگران ایران چنین گزارش شد:

« کارگران اعتصابی پتروشیمی ماهشهر بعد از ۱۱ روز اعتصاب  طی یک توافق کتبی با مدیریت شرکت قرار شد که در مدت ۳ ماه شرکت خواستهﻫﺎﯼ کارگران را انجام بدهد.

اتحادیۀ آزاد کارگران ایران، کارگران پیمانکاری پتروشیمی بندر امام با تضمین تعلق برخی امتیازات کارگران رسمی به آنان و انعقاد قرارداد مستقیم در طول سه ماه آینده به اعتصاب خود پایان دادند.

بنا بر این گزارش روز گذشته سی فروردین ماه ۱۳۹۰، مدیریت پتروشیمی آغاز مذاکرات را به پایان تجمع در مقابل دفتر مرکزی شرکت از سوی کارگران مشروط کرد. این شرط از سوی کارگران اعتصابی مورد مخالفت قرار گرفت و نهایتاً در ساعت 30/13 ظهر در حالی که تجمع کارگران ادامه داشت، مدیریت پتروشیمی ناچار شد با نمایندهﻫﺎﯼ کارگران بر سر میز مذاکره بنشیند.

این جلسه که با حضور نمایندۀ ماهشهر، فرماندار، رئیس ادارۀ کار و چندین تن از پرسنل امور اداری پتروشیمی بندر امام و نمایندگان کارگران برگزار شد در ساعت ۱۵/۳۰ به پایان رسید و توافقات کتبی نمایندهﻫﺎﯼ کارگران با مدیریت پتروشیمی که به امضای نمایندهﻫﺎﯼ کارگران، مدیریت پتروشیمی، فرماندار، نمایندۀ ماهشهر و دیگر شرکت کنندگان در جلسه رسیده بود از سوی ظریف کار مدیر عامل پتروشیمی در تجمع کارگران قرائت شد و با پذیرش آن از سوی کارگران، آنان از صبح روز چهارشنبه و پس از ۱۱ روز اعتصاب متحدانه بر سر کارهای خود بازگشتند.

متن توافقات کتبی کارگران پیمانکاری پتروشیمی بندر امام با مدیریت این مجتمع به شرح زیر است:



۱- مدیریت پتروشیمی از کارگران ٣ ماه مهلت گرفت تا در طول این مدت کلیۀ مراحل اجرای مصوبۀ برچیده شدن شرکتﻫﺎﯼ پیمانکاری و طی مراحل اداری آن را در پتروشیمی بندرامام و وزارت نفت را به انجام برساند. اجرای این بند را در طول سه ماه ظریفکار مدیر عامل پتروشیمی و نمایندۀ مردم ماهشهر در مجلس ضمانت کردند .

۲- قرار شد ۲۵ نفر نمایندۀ منتخب کارگران با مدیران عامل مجتمعﻫﺎﯼ مربوطۀ خود وارد مذاکره شوند تا از ٣۷ آیتم مزایائی که به پرسنل رسمی داده می شود، آن آیتمﻫﺎئی که در توان مجتمع پتروشیمی بندرامام هست همزمان با پرسنل رسمی به کارگران پیمانکاری نیز پرداخت شود.

٣- مدیر عامل پتروشیمی متعهد شد تا زمان اجرای مصوبۀ برچیده شدن شرکتﻫﺎﯼ پیمانکاری, مسئلۀ پرداخت مستقیم بیمه و مالیات کارگران از سوی پتروشیمی به این شرکتﻫﺎ ابلاغ شود و پس از پرداخت مستقیم آن توسط پتروشیمی مبالغ آن از صورت وضعیت پیمانکار کسر شود تا هیچ گونه تقلبی از این لحاظ توسط شرکتﻫﺎﯼ پیمانکاری انجام نگیرد.

۴-آقای ظریفکار و نمایندۀ ماهشهر متعهد و تضمین نمودند شرکتﻫﺎﯼ پیمانکار در قبال ایام اعتصاب کارگران به هیچ وجه حق ندارند: ۱- به هیچیک از کارگران فشاری وارد کنند و حق اخراج هیچ کارگری را ندارند ۲- حقوق تمام روزهای ایام اعتصاب به شکل تمام و کمال و بدون هیچگونه کم و کسری به کارگران پرداخت شود. در صورت مشاهدۀ تخلف از این توافق، مدیریت پتروشیمی ملزم به برخورد با شرکت متخلف شده است.  »



 بی تردید پیروزی کارگران پتروشیمی در این مبارزۀ مشخص صنفی نشاندهندۀ آن است که هرگاه کارگران با قاطعیت، یکپارچه و مصمم پا به میدان می گذارند سرانجام ارادۀ خود را بر کارفرمایان تحمیل خواهند کرد.کارگران مجتمع پتروشیمی پس از یازده روز به اعتصاب خود پایان دادند. نتیجۀ اقتصادی اعتصاب کارگران پتروشیمی هرچه باشد از لحاظ سیاسی برای رشد آگاهی و تشکل کارگران ــ نه فقط کارگران ــ بلکه همۀ مردم ایران نتایج بزرگ به بار خواهد آورد. همان طور که مارکس می گوید: " پرولتاریا بیش از نان به همت خویش، به اعتماد برنفس خویش، به سربلندی و استقلال فکری خویش، نیازمند است" و این خصوصیات، طبقۀ کارگر را به مبارزات قاطع تر و پیروزیﻫﺎﯼ عظیم تر رهنمون خواهد کرد. رشد جنبش کارگری که ما در طول سالﻫﺎﯼ اخیر شاهد آنیم نیروی بی سابقهﺍﯼ به مبارزات مردم بر ضد رژیم سرمایهﺪاری جمهوری اسلامی خواهد بخشید و رهبری ظفر بخش آنها را تأمین خواهد کرد.رمز موفقیت کارگران وحدت و تشکیلات است.کارگران تنها با اتحاد و تشکیلات و سرانجام تحت رهبری حزب مارکسیستی لنینیستی است که می توانند سرمایهﺪاری را به زیر کشند و خود به صاحبان واقعی جامعه تبدیل شوند. هر پیروزی ولو کوچک، گام مهمی برای دست یافتن به پیروزیﻫﺎﯼ بزرگ تر است.

* * * * * * * * *

اعلامیه درهمبستگی با اعتصب کارگران پتروشیمی

از خواست بر حق کارگران شرکتﻫﺎﯼ پیمانکاری منطقۀ ویژه اقتصادی ماهشهر حمایت می کنیم

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با حمایت از اعتصاب بر حق این کارگران خواهان تحقق فوری خواستﻫﺎﯼ آنان و بر چیده شدن قراردادهای موقت و سفید امضا و شرکتﻫﺎﯼ پیمانکاری در همۀ مراکز صنعتی و تولیدی و خدماتی و انعقاد قرارداد مستقیم و دسته جمعی کارگران با کارفرمایان است.

هزاران کارگر شرکتﻫﺎﯼ پیمانکاری مجمتعﻫﺎﯼ پتروشیمی منطقۀ ویژه اقتصادی ماهشهر بر اساس مصوبه سال 1384هیئت وزیران خواهان برچیده شدن شرکتﻫﺎﯼ پیمانکاری و انعقاد قرارداد مستقیم و دسته جمعی هستند و به دلیل عدم اجرای این مصوبه دست به اعتصاب زدهﺍند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

فروردین ماه 1390

هیچ نظری موجود نیست: