۱۳۹۱ شهریور ۵, یکشنبه


افزایش گرانی و بحران مرغ

 

گرانی در ایران ابعاد بی سابقهﺍﻯ یافته است و رژیم سرمایهﺪاری جمهوری اسلامی که مسبب این گرانی است هیچ راه حلی برای خروج از این مخمصهﻯ اقتصادی ندارد. مردم ایران که زیر خروارها مشکلات اقتصادی به تنگ آمدهﺍند راهی جز طغیان علیهﻯ وضعیت موجود ندارند. افزایش بی رویهﻯ قیمت مرغ و کاهش توزیع آن در شهرها به ویژه در شهر نیشابور موجب اعتراضات مردم این شهر گردید که با شعارهای کوبنده سیاسی، سران رژیم بی کفایت اسلامی را مورد حمله  قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، قیمت مرغ در برخی نقاط تهران به ۸ هزار تومان رسیده است. رسانهﮬﺎﻯ داخلی ایران هم چنین از تشکیل صف‌ﮬﺎﻯ طولانی مردم در برخی اماکن عرضه ‌کنندهﻯ مرغ به قیمت دولتی خبر داده‌ﺍند. براساس این گزارشﮬﺎ خریداران مرغ دولتی که قیمت آن ۴ هزار و ۷۰۰ تومان تعیین شده، باید ساعتﮬﺎ در صف بمانند و انتظار بکشند. کمبود و گرانی قیمت مرغ و نارضایتی عمومی، دست اندرکاران رژیم جمهوری اسلامی را به دست انداز انداخته و واکنشﮬﺎﻯ متفاوتی را به همراه داشته است.

آیتﺍلله مکارم شیرازی از مراجع تقلید در قم، روز شنبه (۳۱ تیر) با توصیه به مردم به عدم اصرار در خرید مرغ گفت: "من بدون این که تحریم کنم، تصمیم گرفتم مرغ نخورم. مردم هم می‌ توانند با جمع و جور کردن اطراف کار در مقابله با گرانی سهیم باشند."

علی لاریجانی، رئیس مجلس اسلامی نیز در توضیح دلیل افزایش قیمت مواد غذائی به "نبود مدیریت صحیح" و "اجرای نادرست طرح هدفمند کردن یارانه‌ها" اشاره کرده بود.

احمد علمﺍلهدی امام جمعهﻯ مشهد، روز جمعه ۶ مرداد ماه نیز توصیه کرد "اگر مرغ در دسترس نیست مردم می ‌توانند آن را با مواد پروتئینی دیگری همچون "اشكنه پياز داغ" جایگزین کنند."


 

 

 

 

 

                                                           تصویری از تجمع اعتراضی در نیشابور

 

 واقعیت این است که کارگران و عموم زحمتکشان ایران سالﮬﺎست که از گرانی به ستوه آمدهﺍند و اعتراضات مردم نیشابور عکسﺍلعمل طبیعی نسبت به این ناهنجاری اقتصادی است. طبق گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران،  قیمت مواد خوراکی در یکسال منتهی به ۲۹ اردیبهشت ماه امسال از 7.3 درصد تا 245.5 درصد در ایران افزایش یافته است. لبنیات به‌طور نمونه، در عرض یک سال 48.3 درصد و سبزیجات ۱۰۰ درصد گران شده است. هم چنین در یک ‌سال گذشته قیمت میوه 55.5 درصد و گوشت قرمز 49.6 درصد افزایش یافته است.برنج، حبوبات، گوشت قرمز‌، گوشت مرغ، چای، سبزی‌های تازه، روغن و میوه از دیگر اقلامی هستند که بهای آن‌ها افزایش نشان می‌دهد.

بهای مرغ در تهران در سنجش با بهای مرغ در برخی شهرها و کشورهای جهان

 

شهر
تهران
کراچی
نیویورک
سمرقند
ابوظبی
مسقط
کپنهاک
ریو دوژانیرو
قاهره
نرخ (تومان)
7300
1978
1860
1250
1100
3193
1040
3250
3480
 
برگرفته از «باشگاه خبرنگاران» پنجشنبه ۱۵ تير
 

 

مرغ ایرانی با قیمت ۷۳۰۰ تومان رکورد بهای مرغ را در دنیا شکست!

 

آمارهای اقتصادی بانک مرکزی در ماه‌های ابتدائی سال ۹۱ پس از حدود یک ‌سال سکوت این نهاد اقتصادی،مجبور به اعلام در انتشار آمار شده‌اند.در هفته‌های اخیر بانک مرکزی در گزارشی رسمی هشدار داده بود به ‌دنبال افزایش تورم ناشی از اجرای هدفمندی یارانه‌ها، پرداخت یارانه‌ها بی ‌تأثیر شده، سطح رفاه مردم کاهش و شکاف

 طبقاتی افزایش یافته است.افزایش سرسام آور قیمتﮬﺎ در حالیست که دستمزد کارگران و زحمتکشان، حقوق آموزگاران و کارمندان جزء دولت در سطح نازلی باقی مانده است. مردم ما به زحمت گذران زندگی خود و خانوادۀ خود را سرهم می کنند و اکنون در چنان تنگنائی قرارگرفتهﺍند که حتی تهیۀ نان خالی و سکونت در یک اطاق کوچک نیز از توانائی آنان بیرون است.

تحریم‌های ضد بشری اقتصادی، کاهش قیمت نفت، هرج و مرج و نابسامانی در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی و بانکی و معضل یارانه‌ها همگی نیز گلوی اقتصاد بیمار ایران را فشرده و  موجب تشدید بحران اقتصادی ایران گشته است.

رژیم سرمایهﺪاری جمهوری اسلامی که یک رژیم مافیائی و دروغگوست هیچ پاسخی برای نیازمندیﻫﺎﻯ ابتدائی مردم ایران ندارد.افزایش قیمتﻫﺎ در درجۀ نخست ناشی از آزمندی بی حساب و کتاب مشتی سرمایهﺪار انگل و سودجو به تحصیل سود هر چه بیشتر است و رژیم سرمایهﺪاری جمهوری اسلامی نه می خواهد و نه می تواند جلوی سود جوئی طبقاتی را که خود در زمرۀ آنها و نماینده و مدافع منافع آنها است بگیرد. برای مبارزه با گرانی باید تولید داخلی را افزایش داد و از واردات بی بند و بار جلو گرفت. رژیم درهای مملکت را به سوی واردات خارجی کاملاً گشوده است و بورژوازی دلال ایران که انحصار بازار را در ید قدرت خود دارد با تبانی با مقامات مسئول و آیتﺍللهﻫﺎﻯ رنگارنگ اجناس را احتکار می کند تا آنها را بازهم گران تر بفروشد. برای رژیمی که فساد سراپای آن را فراگرفته است و تمام مسئولین امر از ولی فقیه گرفته تا احمدی نژاد و سرداران آدمکش سپاه پاسداران تا آیتﺍللهﻫﺎ وحاجی جبارهای مرده خور کوچه بازاری و مزدوران بسیجی و جیره خوار در اندیشهﻯ چاپیدن مردمند، قیمت کالاها و توزیع محصولات نمی تواند به سود مردم باشد. اوضاع گرانی و فشار بر مردم آنقدر زیاد است که سران رژیم را توان کتمان آن نیست و لب به انتقاد گشودند.

مردم ایران  که از گرانی به ستوه آمده اند راهی جز پیکار متحد علیهﻯ رژیم بی کفایت و ارتجاعی جمهوری اسلامی ندارند. مبارزه برای نان و آزادی مجزا از پیکارعلیهﻯ عفریت تحریم اقتصادی نیست. کلیت نظام سرمایهﺪاری جمهوری اسلامی مسبب گرانی افسارگیسخته است و همهﻯ راهﻫﺎﻯ رهائی مردم شریف ایران از سرنگونی رژیم تبهکار جمهوری اسلامی به دست مردم میهن ما می گذرد.برای تحقق این امر راهی جز تشکیلات و اتکا به نیروی خویش وجود ندارد.

 

 

* * * * * * * * *

هیچ نظری موجود نیست: