۱۳۸۹ شهریور ۷, یکشنبه

موج بزرگ گرانی



ايلنا: اين روزها مردم به دليل تناقض آشکاری که بين اخبار گروهى از رسانه‌ها و آنچه که در بازار مي‌بينند در خصوص قيمت اقلام اساسی دچار سرگيجه شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ايلنا، درحالي‌که برنامه‌ريزان تنظيم بازار مواد غذايی از تثبيت و عدم افزايش قيمت اقلام اساسی در ماه رمضان خبر مي‌دهند اما با گذشت 18روز از اين ماه افزايش و نوسانات قيمتی برخی ازاقلام تمامی معادلات برنامه‌ريزان اقتصادی را به حاشيه برده است.

برنامه‌ريزان که طبق روال هميشگی ابتدا از تثبيت و روان شدن قيمت‌ها خبر مي‌دهند حالا با وعده‌های دوباره درتلاش برای کاهش قيمت‌های اقلام هستند.

کارشناسان فعال در اين عرصه اعتقاد دارند که اپيدمی تنظيم بازار ديگر کار آيی خود را ندارد و اصرار برنامه‌ريزان به اين موضوع شايد حاكى از به بن بست رسيدن برنامه‌های اقتصادی باشد.

چندی پيش مدير عامل سازمان حمايت از مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان از ثبات در قيمت اقلام مواد غذايی خبر داد و مدعى شد که اقلامى نظير مرغ و گوشت قرمز با كاهش قيمت مواجه مي‌شوند، اما چندى پس از اين سخنان معون وزير بازرگانى اين قيمت‌ها هستند كه در بازار تركتازى مي‌كنند.

در حال حاضر قيمت چای خارجی در بازار با افزايش 10درصدی مواجه شده و شکر نيز بين 120 تا 150تومان گران شده و برنج داخلی نيز بين 5 تا 10درصد با افزايش قيمت روبرو شده است.

قيمت گوشت قرمز نيز در سطح شهر با نوسان همراه بوده است و بعضا با افزايش قيمت مواجه شده است.

نرخ حبوبات نيز به ‌طور متوسط 100تومان در هر کيلو افزايش داشته است. نرخ برخی حبوبات مانند عدس کانادايی از هزارو 300 به هزارو 400 تومان در هر کيلو افزايش يافته است .

هر چند که دست اندرکاران تنظيم بازار و اتحاديه‌های صنفی هر گونه افزايش قيمت مصوب را رد مي‌کنند اما افزايش قيمت اقلام خوراکی در سطح شهر گويای نا کارآمدی تنظيم بازار از سوی برنامه ريزان بوده است.

شايد تا آخرين روز ماه رمضان ديگر برنامه‌ريزان سخنی از با ثبات بودن بازار طی چند سال اخير بر زبان نياورند و اين سئوال در ذهن مردم نقش ببندد که سياست‌های تنظيم بازار مواد غذايی در راستای تثبيت قيمت افزايشی اقلام صورت گرفته است.

گزارش ازعلی پيرولی

هیچ نظری موجود نیست: