۱۳۹۱ دی ۲۶, سه‌شنبه


 

 

کنفرانس ضد امپریالیستی و ضد صهیونیستی در استانبول

 

 

در تاریخ 20 و 21 ماه اکتبر 2012 در شهر استانبول در ترکیه، کنگره دموکراتیک خلقﻫﺎ به ابتکار رفقای ترکیه و به دعوت آنها برگذار شد. هیئت نمایندگی حزب کار ایران (توفان) نیز در این نشست شرکت داشت و نقطه نظریات حزب کار ایران (توفان) را به صورت موجز در مورد اوضاع جهانی، منطقه و ایران در این کنگره بیان نموده و متن تکثیر شده آن را در اختیار هیئتﻫﺎﻯ نمایندگی قرار داد.

 

این کنگره متشکل از 21 سازمان، احزاب دموکراتیک، احزاب چپ، نویسندگان، هنرمندان، اتحادیهﻫﺎﻯ کارگری و اتحادیهﻫﺎﻯ دموکراتیک، مدافعان حقوق بشری بود. این جمعیت برای آزادیﻫﺎﻯ دموکراتیک خلقﻫﺎﻯ گوناگون ترکیه از قبیل کردها، عربﻫﺎ، ارمنیﻫﺎ، لازها، گرجیﻫﺎ و... مبارزه می کند و قصد دارد مبارزهش را تا سطح کشورهای خاورمیانه در جهت آزادی خلقﻫﺎﻯ منطقه بسط داده و اتحادی از تمامی خلقﻫﺎﻯ خاورمیانه به وجود آورد. این دسته بندی دارای جهتگیری سیاسی مترقی در مقابل امپریالیسم جهانی به ویژه سیاستﻫﺎﻯ امپریالیستی و تجاوزات و تحریمﻫﺎﻯ آنها را در منطقه بوده و این تشبثات امپریالیستی صهیونیستی در منطقه را شدیداً محکوم می کند.

این دسته بندی با اعتقاد به آزادیﻫﺎﻯ سیاسی و برابری حقوق خلقﻫﺎ، در جهت برقراری عدالت اجتماعی، صفوف خود را متحدتر می سازد.

کنگره دموکراتیک خلقﻫﺎ از کشورهای خاورمیانه که شامل احزاب و سازمانﻫﺎﻯ زیر می شوند، دعوت به عمل آورده بود تا در این نشست شرکت کنند:

اردن: یک شخصیت سیاسی

الجزایر: حزب کارگر الجزایر

ایران: حزب کار ایران (توفان)

بحرین: سازمان دموکراتیک کار

ترکیه: حزب کار ترکیه

تونس: حزب کار تونس

سوریه: جبهه آزاد خلق

عراق: شخصیت چپ مستقل

عراق: نمایندهﺍﻯ از کردهای عراق

عربستان سعودی: مدیر مرکز تحقیقات عربی

فلسطین: جبهه خلق برای آزادی فلسطین

لبنان: حزب کمونیست لبنان

مراکش: حزب راه دموکراسی

مصر: حزب کمونیست مصر

یمن: حزب سوسیالیست یمن

در ضمن تعدادی از دانشگاهیان ترکیه، نویسندگان و نمایندگان مستقل از مجلس ترکیه در این کنفرانس شرکت داشتند.

در این نشست مباحث بر سر مسائل خاورمیانه، به ویژه مبارزات خلقﻫﺎﻯ عرب و مداخلات امپریالیستی در سوریه و نقش ترکیه در منطقه دور می زد. سخنرانان هم نظر بودند که مبارزات خلقﻫﺎ برای آزادی و برابری و عدالت اجتماعی در خاور میانه و آفریقای شمالی نظیر مصر و تونس و... پس از سالﻫﺎ اختناق و ضعف نیروهای مترقی، برای مقابله با نیروهای مترقی، توسط امپریالیستﻫﺎ به گمراه کشانده شده و همچون انقلاب 57 ایران با سازش با نیروهای ارتجاعی و عقبگرد در نیمه راه به شکست انجامیده است. گرچه مبارزه هنوز ادامه دارد ولی نیروهای ارتجاعی بر مسند قدرت دست یافتهند و در پی سرکوب نیروهای انقلابی هستند. امپریالیسم در جهت برقراری سیاستﻫﺎﻯ نئولیبرالی خود، هر جا به نفعش باشد، نیرویﻫﺎﻯ اسلامی را پروبال داده و به عنوان اهرم سرکوب خلقﻫﺎ و مانعی در برابر خواستهﻫﺎﻯ به حق خلقﻫﺎ برای نیل به آزادی سازماندهی می کند. کنفرانس، تجاوزات امپریالیستی به لیبی و سوریه و تمهیدات و تحریمﻫﺎﻯ نظامی بر ایران را محکوم کرده و حق تعیین سرنوشت این کشورها را در مقابل رژیمﻫﺎﻯ فاشیستی و مستبد حاکم، وظیفه خود مردم و خلقﻫﺎﻯ تحت ستم این کشورها می داند و نه نیروهای تجاوزگر خارجی.

کنفرانس از مبارزات به حق خلق کرد در ترکیه برای نیل به آزادیﻫﺎﻯ دموکراتیک و حق آزادانه استفاده از زبان مادری و فرهنگ ملی به صورت رسمی حمایت کرده و سیاستﻫﺎﻯ دولت ترکیه با حمایت نیروی ناتو، علیه خلقﻫﺎﻯ گوناگون ترکیه را محکوم می کند و از خواست خودگردانی خلق کرد در ترکیه به دفاع بر می خیزد.

نمایندگان کشورها به اتفاق ضمن ابراز خشنودی از برقرای این کنفرانس خواستار تداوم آن شدند. آنها بر این بودند که تداوم این چنین کنفرانسﻫﺎئی ضمن آشنائی بیشتر با مسائل و نظریات نمایندگان این کشورها، در جهت همبستگی خلقﻫﺎﻯ منطقه گامﻫﺎﻯ مثبت را برخواهد داشت.

در پایان کنفرانس شرکت کنندگان دست در دست هم با خواندن سرود انترناسیونال به این نشست دو روزه پایان دادند.

در طی کنفرانس هیئت نمایندگی ما با سایر احزاب و نمایندگانشان تماس برقرار کرد و به تبادل تجربه دست زد. در یکی از این تماسﻫﺎ با نماینده جبهه خلق برای آزادی فلسطین، رابطه فعالان جبهه خلق با سازمان حماس در نوار غزه مطرح شد. رفقای جبهه خلق به صراحت به ما ابراز داشتند که آنها با نظریات حماس طبیعتاً مبارزه می کنند و آنها را افشاء می نمایند، ولی در مقابل اشغال صهیونیستﻫﺎ و تجاوزگری آنها برای پاکسازی قومی، با همه نیروهای مخالف تجاوز و اشغالگری در جبهه واحدی مبارزه می کنند. آنها به مبارزه مسلحانه در دو جبهه دست نزده و متوسل به جنگ داخلی برای سرکوب هر دو طرف نمی شوند. این شکل مبارزه در شرایط کنونی از نظر آنها مردود است.   

 

* * * * * * * *

 

 

قطعنامه پایانی کنفرانس خاورمیانه

مبنی بر مطالبات عدالتخواهانه و آزادی طلبانه خلقﻫﺎ و مداخلات امپریالیستی

 

کنفرانس دموکراتیک خلقﻫﺎ که در تاریخ 20 و 21 اکتبر سال 2012 با شرکت نمایندگان ملیتﻫﺎ و احزاب مختلف از کشورهای مصر، تونس، مراکش، لبنان، فلسطین، اردن، ایران، عراق، سوریه، ترکیه و آلمان در شهر استانبول تشکیل شده بود با موفقیت به کار خود پایان داد.

این کنگره که در رابطه با مبارزهﻯ خلقﻫﺎﻯ به پا خاستهﻯ عرب و مداخلات امپریالیستی به سوریه و در حالی که برخوردها در این کشور هم چنان ادامه دارد و در زمانی که در همهﻯ کشورهای منطقه و به ویژه در ترکیه، مبارزهﻯ آزادیخواهانهﻯ کُرد بر دیگر مبارزات آزادیخواهانه تأثیر گذاشته و به پیش می رود، کنفرانس ما به دنبال بحثﻫﺎﻯ زنده:

 

1 ــ بار دیگر محتویات قیامﻫﺎﻯ اعراب را که بر اساس آرزوهای خلقﻫﺎ مبنی بر نان، تساوی، عدالت و آزادی است تأیید می نماید

2 ــ کنفرانس ما، هم رأی است که این مبارزات خلقﻫﺎ در خاورمیانه و آفریقا، رژیمﻫﺎﻯ اوتوکراتیک را که وسیلهﻯ تحمیل سیاستﻫﺎﻯ نئولیبرال امپریالیستﻫﺎ و همیاران آنان که به وسیله ﻯ طبقات حاکم محلی به وجود آورده شدهﺍند و باعث تعمیق، بیکاری، تهیدستی و بینوائی شده و شرایط کار و زندگی خلقﻫﺎ را به شدید ترین وجهی به وخامت سوق دادهﺍند را هدف قرار داده است

3 ــ کنفرانس بر این نظر است که به دنبال سقوط رژیمﻫﺎﻯ دیکتاتوری اتوکراتیک بن علی و مبارک در تونس و مصر که کشورشان را به موازات منافع امپریالیستﻫﺎﻯ غربی اداره می کردند، امپریالیستﻫﺎ به خاطر ادامهﻯ هژمونی خویش تاکتیک و سیاستﻫﺎﻯ جدیدی را پیش گرفتهﺍند. با این همه کنفرانس پشتیبانی خود را از تداوم انقلاب و به وجود آوردن یک جامعهﻯ آزاد و عادل اعلام می دارد

4 ــ کشورهای بزرگ غربی نه تنها در این دو کشور، بلکه در تمام منطقه با کسب همدستان جدید در صدد توسعهﻯ تکیه گاهﻫﺎﻯ خود برآمدند، در میان این تکیه گاهﻫﺎﻯ جدید، آن دسته از جنبشﻫﺎﻯ اسلامگرا که سیاستﻫﺎﻯ نئولیبرال را پذیرفتهﺍند از اهمیت ویژهﺍﻯ برخوردارند.

5 ــ کشورهای بزرگ غربی که قیامﻫﺎﻯ خلقﻫﺎﻯ عرب را غنیمت شمردند با گفتمانﻫﺎ، "مبارزه علیهﻯ ستمگران"، "آزادی" مداخلهﻯ علنی نظامی علیهﻯ لیبی را عملی نمودند، اینک در سوریه به دنبال آزمایش آلترناتیوهای متفاوتی هستند.

6 ــ رژیم اسد در سوریه به خاطر این که متفق استراتژیک ایران می باشد به قدر کافی قدرتمند می باشد و به خاطر این که از سوی روسیه و چین پشتیبانی می شود. امپریالیستﻫﺎﻯ غربی که قادر به مداخلهﻯ عملی نظامی علنی نیستند، ترکیه را به عنوان قدرت ضربتی در مرکز نقشهﻯ مداخله گرانهﻯ خود قرار دادند. در این رابطه، کلیهﻯ پایگاهﻫﺎﻯ نظامی پیمان ناتو که تهدید مشترک علیهﻯ خلقﻫﺎست، به ویژه آن عده که در ترکیه قرار دارند باید برچیده شوند.

7 ــ حکومت حزب عدالت و توسعه که سیاست "اسد دشمن" امروز را جایگزین "برادر اسد" دیروز کرده و نه تنها از دارو دستهﻫﺎﻯ مسلح در سوریه به طور علنی پشتیبانی می نماید، هم چنین از نظر سیاسی نیز شورای ملی سوریه و از نظر نظامی ارتش آزاد سوریه را سازمان می دهد و با استفاده از کلیهﻯ کار راهﻫﺎ و شیوهﻫﺎ آنها را مسلح نموده، قرارگاه، پایگاه در اختیارشان قرار می دهد، به آنها آموزش می دهد، پشتیبانی لوژیستیک و همآهنگیﻫﺎ، راهبری تأمین می نماید.  

8 ــ کنفرانس ما، کلیهﻯ تحرکات مقدماتی جهت مداخلات نظامی کشورهای بزرگ غربی و در رأس آنها آمریکا علیهﻯ سوریه و به دنبال آن مداخله علیهﻯ ایران را شدیداً محکوم می کند. پشتیبانی خود را از کلیهﻯ مبارزات به خاطر صلح عادلانه و پایدار اعلام می کند.

9 ــ هم چنین کنفرانس ما، خلقﻫﺎﻯ منطقه را در مقابل سیاستﻫﺎﻯ ترکیه در قبال سوریه را که دست در دست دولتﻫﺎﻯ بزرگ امپریالیستی غرب و در رأس آنها آمریکا عمل نموده و متکی به نفاق مذهبی است، به هشیاری دعوت می کند. کنفرانس گفتمان "یا اسد، یا مداخلات نظامی" که راه حل را به بن بست می کشاند را مردود شمرده و متفاوت از اینها و علیهﻯ آنها اعلام می دارد که یک اپوزیسیون خلقی، دموکراتیک و لائیک در جهت منافع خلقﻫﺎست و از آن پشتیبانی می نماید. کنفرانس تأکید می کند که چنین مخالفتی به سود منافع اساسی خلقﻫﺎﻯ سوریه و کلیهﻯ خلقﻫﺎﻯ منطقه، می باشد. کنفرانس ما، از مطالبات و مبارزاتی که در جهت سوریهﺍﻯ آزاد، مستقل که در آن خلقﻫﺎ حق تعیین سرنوشت خود را به دست آوردهﺍند پشتیبانی می نماید.

10 ــ کنفرانس ما از فعالیتﻫﺎﻯ تودهﺍﻯ خلقﻫﺎ در جهت کسب حق تعیین سرنوشت خویش پشتیبانی می کند، نه از آن عده فعالیتﻫﺎئی که از بیرون تغذیه کرده، سازمان می یابند و جدا از خلقﻫﺎ و علیرغم خلقﻫﺎ در جهت در هم کوبیدن اپوزیسون واقعی خلقﻫﺎ عمل می کنند. در این رابطه کنفرانس ما، همبستگی خویش از مبارزات خلق کرد در کردستان غربی که در جهت تعیین سرنوشت خود و خودمختاری، مبارزه اعلام می دارد و از مبارزات خلق فلسطین که صهیونیسم اسرائیل را هدف خویش قرار داده، اعلام می دارد. کنفرانس می پذیرد که ترک بدون قید و شرط سرزمینﻫﺎﻯ اشغالی فلسطین از سوی اسرائیل و کسب عضویت سازمان ملل به عنوان دولتی مستقل و هژمن، به سود کلیهﻯ خلقﻫﺎﻯ منطقه می باشد.

11 ــ کنفرانس با حرکت از این واقعیت که کلیهﻯ فشار و شدت جنسیت گرایانه در منطقه به ویژه علیهﻯ زنان در نتیجهﻯ سیاستﻫﺎ و شرایط اجتماعی موجود بوده، اشاره دارد که کلیهﻯ جنبشﻫﺎﻯ دموکراتیک انقلابی و اعتراضی باید اهمیت خاصی در جهت حفظ دستاوردهای زنان و مطالبات تساوی خواهانه و آزادیخواهانه و رهائی طلبانهﻯ زنان مبذول دارند. کنفرانس ما، از مبارزات آزادیخواهانهﻯ زنان به مثابهﻯ مهم ترین بخش مبارزات مردمی در منطقه پشتیبانی می نماید. به زندانیان زندانﻫﺎﻯ اسرائیل درود می فرستد.

12 ــ کنفرانس می پذیرد که اعتصاب غذاهائی که در زندانﻫﺎﻯ ترکیه ادامه دارد، به عنوان بخشی از مبارزات خلقهایمان در راه آزادی و دموکراسی بوده و مطالبات اسیران را پذیرفته و از این مطالبات پشتیبانی می کند.

13 ــ کنفرانس امیدوار است که اتحاد مبارزاتی و عزم اخذ سرنوشت مشترک خلقﻫﺎ که در اینجا متبلور شده است به طور سازمان یافته ادامه یابد و در شرایط نوین تکرار گردد.

 

                                           * * * * * * *

 

دست امپریالیستها از ایران و منطقه کوتاه باد!

هیچ نظری موجود نیست: