۱۳۸۸ بهمن ۲, جمعه


درس های هائيتی


فيدل کاسترو - برگردان : مهرگان

13ژانويه- دو روز پيش تقريبا ساعت 6عصر به وقت کوبا وزمانی که از نظر جغرافيايی تقريبا شب بر هاييتی سايه افکنده بود، کانال های تلويزيونی انتشار اخبار زلزله شديدی- 7.3 در مقياس ريشتر- را که پورتو پرنس را درهم کوبيده بود آغاز کردند. پديده زلزله از گسل زمينی واقع دردريا تقريبا 15 کيلومتری پايتخت هائيتی سرچشمه گرفت .شهری که 80درصد ساکنان آن در خانه های ساخته شده از خشت وگل زندگی می کنند.

خبرها تقريبا 4ساعت بی وقفه ادامه داشت. هيچ تصويری وجود نداشت اما مسلم بود که بسياری از ساختمان های عمومی ، بيمارستان ها، مدارس وتاسيسات بسيار استوارفروپاشيده بود.من خوانده بودم که حجم زلزله ای به قدرت 7.3ريشتر با انرژی آزاد شده از انفجار 400.000تن تی ان تی برابر است.

توصيفات مصيبت بار منتشر می شد.افراد زخمی در حالی که نزديکانشان زير آواردفن شده اند در خيابان ها برای کمک های درمانی فرياد می کشيدند ،.در هرحال ساعت ها هيچ کس قادر به مخابره تصوير ساده ای از واقعيت نبود.

اخبار همه مارا شگفت زده کرد.بسياری از ما بارها در باره تندبادها وجاری شدن سيل در هائيتی شنيده بوديم، اما از اين واقعيت که اين کشور همسايه در خطر زلزله ای مهيب قرار دارد اطلاع نداشتيم. اين امر در اين شرايط آشکار شد که 200سال قبل زلزله مهيب مشابهی شهر را ويران کرده بود ، که در آن زمان منزلگاه تنها چند هزار نفر بود.

تا نيمه شب ، هنوز آمار تقريبی از قربانيان منتشر نشده بود.مقامات ارشد سازمان ملل متحد و ده ها نفر از سران دولت ها از حوادث جاری صحبت کردند واعلام کردند که مايلند کمک های اضطراری ارسال نمايند.معلوم شد که سربازان مينوستاه (MINUSTAH) ( ماموران حفظ ثبات در هائيتی-نيروهای چند مليتی سازمان ملل)درهائيتی مستقر هستند.برخی ازوزرای دفاع درباره امکان وجود مصدومانی در بين افرادشان در هائيتی صحبت می کردند.

تنها ديروز ، صبح روز چهارشنبه بود که اخبار بد درباره از دست رفتن عظيم جان انسان ها در بين جمعيت هائيتی شروع به رسيدن کرد چنان که گزارش سازمان ملل اشاره می کرد برخی از ساختمان ها ی آنها در آن کشورويران شده اند، کلمه ای که به خودی خود چيزی نمی گفت اما می توانست يک دنيا معنی داشته باشد.

4ساعت، اخبار بسيار جانکاه در باره ملت برادر ادامه داشت. آمار مربوط به تعداد قربانيان مصدوم مورد بحث بود، که بنا به منابع مختلف بين 30.000تا 100.000نفرمتغير بود. تصاويرمنتشر شده حاکی از آن است که حادثه فاجعه بار در جهان پوشش سراسری يافته وبسياری از دولت ها، که صادقانه از اين فاجعه تکان خورده اند ، بنا بر اخبار منابع آنها برای همياری در تلاش هستند.

فاجعه تعداد قابل توجهی از افراد به ويژه آنهايی را که در چنين وضعيت طبيعی قرار دارند تکان داده است. اما شايد تعداد اندکی از آنها برای آنکه بدانند چرا هائيتی چنين کشور فقيری است مکث کرده اند. چرا تقريبا 50درصد از جمعيت هائيتی به حواله های ارسالی افراد خانواده از خارج کشور وابسته اند؟ وچرا واقعيت هايی را که هائيتی را به وضعيت کنونی واين مصيبت عظيم دچار کرد تحليل نمی کنند؟

عجيب ترين نمود اين حکايت آن است که هيچ کس حتی کلمه ساده ای برای يادآوری اين حقيقت که هائيتی اولين کشوری بود که 400.000آفريقايی تبار، از سوی اروپائيان به بردگی وتجارت برده گرفته شد ، واولين کشوری بود که عليه 300.000سفيد پوست برده دار در کشت شکر وقهوه قيام کرد ،واز اين رو اولين انقلاب اجتماعی بزرگ در نيمکره ما را بعهده گرفت ، نگفته است. صفحات بياد ماندنی باشکوهی در آنجا نوشته شد. بلند پايه ترين ژنرال ناپلئون در آنجا شکست خورد. هائيتی محصول خالص استعمار وامپرياليسم است، از به کارگيری منابع انسانی آن دربدترين اشکال کارگرفته ،تا دخالت های نظامی و استخراج منابع طبيعی فراتر ازهرکشور معمولی است.

اين اشتباه تاريخی نمی توانست جدی باشد اگر اين حقيقت واقعيت نداشت که تاسيس هائيتی ، در جهانی که استعمار و غارت اکثريت عظيم ساکنان زمين برآن حاکم است توهينی به دوران ماست.

ميلياردها مردم در امريکای لاتين، افريقا وآسيا از کمبودهای مشابهی رنج می برند هرچند که ممکن است تا چنين درجه ای که در هائيتی جريان دارد نباشد.

شرايطی مشابه آن کشور نمی تواند در هيچ بخشی از کره زمين وجود داشته باشد، جايی که ده ها هزار شهر وروستا در شرايطی مشابه يا بدتر ،به واسطه خاصيت نظم اقتصادی وسياسی بين المللی تحميل شده بر جهان محدود باشند.مردم جهان نه تنها با فاجعه های طبيعی نظير آنچه در هائيتی رخ داد، که تنها سايه کم رنگی از آن چيزی است که می تواند در زمين بعنوان نتيجه تغييرات اقليمی رخ دهد ، تهديد می شوند بلکه عملا در کپنهاگ مورد تمسخر، ريشخند وفريب قرار می گيرند.

عادلانه است به تمام کشورها وموسساتی که شهروندان يا پرسنل خودرا در فاجعه هائيتی از دست داده اند گفته شود: ما شک نداريم که دراين مورد بيشترين تلاش ممکن برای نجات جان انسان ها وتسکين درد اين مردم رنج کشيده عملی خواهد شد. مانمی توانيم آنها را به خاطر پديده ای طبيعی که در آنجا رخ داده است ملامت کنيم ، حتی اگرما با شرايط پذيرفته شده از سوی هائيتی موافق نباشيم.

اما من بايد تفکری را توضيح دهم که اکنون زمان جستجوی راه حل های واقعی وپايا برای آن ملت برادراست.

کوبا � عليرغم کشوری فقير ودر معرض تحريم- در عرصه مراقبت های بهداشتی وساير موارد، با مرد م هائيتی همياری کرده است . در حدود 400پزشک وکارشناسان بهداشت در حال ارائه خدمات رايگان به مردم هائيتی هستند. پزشکان ما روزانه در 227محله از337 محله کشور کار می کنند. ازسوی ديگر ، حداقل 400هائيتيايی جوان بعنوان پزشک در کشور ما آموزش ديده اند. آنها اکنون خواهند توانست همراه با گروه تقويت شده ای که ديروز برای نجات حان ها در اين شرايط بحرانی اعزام شده اند همکاری کنند. بنا براين بدون انجام هيچ تلاش ويژه ای ، بيش از 1.000 دکتر وکارشناسان بهداشت می توانند بسيج شوند ، تقريبا تمام کسانی که از قبل در آنجا بودند مايلند با هر کشوری که خواهان نجات جان مردم هائيتی ودرمان زخميها هستند همکاری کنند.

تعداد قابل توحه ديگری از هائيتی های جوان در حال آموزش پزشکی در کوبا هستند.

ما همچنين با مردم هائيتی در عرصه های ديگری در حد توان خود همکاری می کنيم.هر چند ، هيچ شکل ديگری ازهمکاری نمی تواند بنا بر آن چه شرح داده شد شايسته تر از مبارزه در عرصه ايده ها وعمل سياسی در راستای پايان دادن به مصيبت تحمل شده ازسوی تعداد کثيری از ملتی نظير ملت هائيتی باشد.

سرکرده گروه پزشکی ما گزارش کرد: " اوضاع دشوار است،اما نجات جان مردم را شروع کرده ايم."او اين بيانات را چند ساعت پس ازرسيدن به پورتو پرنس همراه با نيروهای پزشکی تقويت کننده اضافی درپيامی کوتاه بيان کرد.

اواخر همان شب ، او گزارش داد که پزشکان کوبايی و دانشجويان فارغ التحصيل در سراسر کشور به کار گمارده شده اند. آنها پيش از اين هم بيش از 1.000 بيمار را در پورتو پرنس ويزيت کرده بودند. وبيمارستان نيمه وبرانی را بلافاصله مستقر وبه کار انداخته و هر جا که لازم بوده از بيمارستان های صحرايی استفاده کرده اند.آنها در تدارک به راه انداختن سريع مراکز اورژانس ديگری برای مراقبت های اضطراری بودند

ما برای همکاری احساس سربلندی ميکنيم ، که در اين لحظه مصيبت بار ، پزشکان کوبايی وپزشکان جوان هائيتايی را که در کوبا تحصيل کرده بودند تقديم برادران وخواهران خود در هائيتيی می کنيم.


هیچ نظری موجود نیست: