۱۳۸۸ بهمن ۷, چهارشنبه

سود هزار ميليارد توماني واردات ميوه در يک سال


انحصار70 درصدي در دستان ماقيای سه نفره


اعتماد : معاون وزير بازرگاني دولت دهم واردات بي رويه را آدرس غلطي مي داند که برخي با اغراض سياسي مطرح مي کنند. آيا انتقاد معاون اول محمود احمدي نژاد از واردات بي رويه و موضع گيري وزير جهاد کشاورزي عليه واردات محصولات کشاورزي هم سياسي است؟ آيا رشد 104 درصدي واردات ميوه که ايران مزيت نسبي در توليد آن دارد و سود هزار ميليارد توماني که معلوم نيست به جيب چه کساني مي رود هم رنگ و لعاب سياسي دارد؟ اينکه کشاورزان ايراني با واردات ميوه در فصل برداشت محصولات، زمين گير مي شوند هم اغراض سياسي را دنبال مي کند. بازار ميوه به قدري آشفته است که قيمت ميوه هاي وارداتي با رشدي 200 تا 300 درصدي به دست مردم مي رسد و مسوولان دولتي هم نظارت محسوسي بر اين آشفته بازار ندارند. هرچند هراز چند گاهي مسوولان دولتي حمايت از توليدکنندگان و ساماندهي واردات را سرفصل مشغله هاي کاري خود بيان مي کنند اما تاکنون هيچ يک از اين وعده ها به سرانجام نرسيده است و داستان واردات به رغم گلايه کشاورزان و مجلسي ها ادامه دارد.

يک ميليارد دلار واردات ميوه

با نگاهي به ميزان واردات ميوه در پنج سال گذشته در مي يابيم که يک ميليارد و 384 ميليون دلار يا معادل يک هزار و 384ميلياردتومان صرف واردات ميوه شده است که با يک حساب سرانگشتي مي توان فهميد که در کل اين مدت حدود 5500ميلياردتومان سود نصيب واردکنندگان و توزيع کنندگان کرده است. از سال 84 که تعرفه واردات ميوه کاهش يافت، واردات ميوه تا فروردين سال 85 به بالاي 185 ميليون دلار رسيد. اين رقم در سال هاي 85 و 86 هم بالا رفت و به ترتيب به 215 و 290 ميليون دلار رسيد.همچنين واردات ميوه در سال 87 که قيمت نفت به بالاي 100دلار رسيد نيز به بيش از 303 ميليون و 500 هزار دلار افزايش يافت. اين سير صعودي همچنين تا ابتداي فصل زمستان سال جاري که قيمت نفت به زحمت به 80 دلار رسيد هم با رشد 96درصدي ادامه داشت و ميزان واردات ميوه از ابتداي سال 88 تا ابتداي فصل زمستان به 395 ميليون و 532 هزار دلار معادل 390ميليارد و 532 ميليون تومان رسيد که در مقايسه با سال گذشته از نظر ريالي، افزايش 104درصدي را نشان مي دهد. همچنين در اين مدت از 25 کشور جهان که مهم ترين آنها امارات متحده عربي، فيليپين، مصر و ترکيه است بيش از771 هزار و 513 تن ميوه و خشکبار وارد کشور شده است که در مقايسه با سال گذشته 33 درصد رشد را نشان مي دهد و بيش از هزار ميليارد تومان سود نصيب دست اندرکاران واردات و توزيع کنندگان ميوه هاي خارجي کرده است. واردات بي رويه ميوه در شرايطي در سال هاي اخير شدت گرفته که بنابر اعلام وزارت جهاد کشاورزي «توليد محصولات باغي ايران 16 ميليون و 500 هزار تن در سال است و ما جزء 10 کشور بزرگ توليدکننده محصولات باغي در جهان هستيم. به هر ترتيب به رغم برخورداري از مزيت نسبي در 9ماه گذشته، ميوه هاي پرتقال، گلابي، انبه، سيب تازه، موز، نارگيل خشک کرده، گردو، شاه بلوط، خرماي تازه يا خشک کرده، آلو، گوجه تازه، هلو، شليل و توت فرنگي از کشورهاي امارات متحده عربي، فيليپين، ترکيه، چين، سريلانکا، شيلي، فرانسه، هند، اکوادور، تايلند، لهستان، مالزي، اسپانيا، ايتاليا، افغانستان، کانادا، ويتنام، بحرين، سنگاپور، اندونزي، تاجيکستان، ازبکستان، صربستان، انگلستان و عمان وارد ايران شده و جالب اينکه سود هنگفتي را هم نصيب عده يي خاص کرده است؛ عده انگشت شماري که بخش بزرگي از بازار ميوه را در دست دارند و مسوولان دولتي هم تمايلي به اظهار اين واقعيت تلخ ندارند.

انحصار70 درصدي

انحصار در واردات ميوه کلاف سردرگمي است که فقط از لابه لاي شنيده ها مي توان پي به پشت پرده آن برد. واردات ميوه همانند ساير محصولات کشاورزي مانند شکر در انحصار سه واردکننده بزرگ قرار دارد که از آن به مافياي واردات ميوه تعبير مي کنند. شنيده ها از ميادين تره بار و اتحاديه صادرکنندگان ميوه حاکي است که بيش از 70 درصد بازار واردات ميوه در اختيار اين سه نفر بوده و مابقي واردکنندگان بخش کوچکي از بازار را در اختيار دارند. قيمت گذاري ميوه هاي رنگارنگ خارجي هم در اين بازار ابهام برانگيز به نظر مي رسد. قيمت گذاري ها به قدري بدون ضابطه انجام مي شود که برخي ميوه ها با رشد 200 تا 300 درصدي به مشتريان عرضه مي شود و وزارت بازرگاني نيز تاکنون رغبتي به ساماندهي اين بازار انحصاري نشان نداده است.

سود 200تا 300درصدي

نکته مبهمي که در واردات ميوه نهفته، اختلاف فاحش قيمت پايه ميوه وارداتي با قيمتي است که در بازار عرضه مي شود. ميوه هاي خارجي بدون هيچ مبناي اقتصادي و نظارت دولتي با سودي 200 تا 300درصدي قيمت گذاري شده و به دست مشتري مي رسند. در حال حاضر قيمت هر کيلوگرم نارگيل وارداتي 200 تومان، هر کيلو موز 465 تومان و هر کيلو آناناس 650 تومان تمام مي شود اما هر کيلو نارگيل به قيمت هزار و 500 تومان، موز وارداتي به قيمت هزار تومان و آناناس به قيمت دو هزار تومان در بازار به فروش مي رسد. از ميان مرکبات نيز قيمت هر کيلو پرتقال وارداتي 500 و هر کيلو نارنگي 400 تومان براي واردکننده هزينه برمي دارد اما آنچه در بازار به چشم مي خورد پرتقال و نارنگي با قيمت بالاي هزار و 500تومان است. قيمت انگور هم قابل مقايسه با قيمت وارداتي اين محصول نيست، چراکه قيمت هر کيلو انگور تازه وارداتي 730تومان است، اما در بازار کيلويي دو هزار و 500 تا پنج هزار تومان به فروش مي رسد. قيمت سيب و گلابي هم 580 و 420تومان اعلام شده است اما در ميوه فروشي ها قيمت هر کيلو سيب خارجي حداقل دوهزار تومان و گلابي نيز بين دوهزار و 500 تا سه هزار تومان است. با نگاهي به قيمت گذاري ميوه هاي وارداتي درمي يابيم که عده يي با سودي 200 تا 300درصدي ميوه هاي مختلف خارجي را در بازار توزيع مي کنند که با محاسبه خيلي ساده به راحتي مي توان از سود ميلياردي آنان پرده برداشت. از ابتداي سال جاري حدود 800 هزار تن ميوه و خشکبار به ارزش تقريبي 400ميليارد تومان وارد کشور شده که به طور متوسط با سود 200 درصدي، هزارو 200ميليارد تومان نصيب تاجران کرده است. داستان واردات ميوه دور تسلسلي است که هر ساله باغداران را گرفتار تر از سال قبل کرده و اقتصاد کشور را وابسته تر به واردات مي کند.

هیچ نظری موجود نیست: