۱۳۸۹ خرداد ۲۴, دوشنبه

واردات بي‌رويه و رکود دامن شرکت‌ها را گرفت:در ۶ ماه نخست سال ۸۸حدود يک هزار و ۶۰۷ شرکت به طور رسمی منحل شده‌اند.



ايلنا:در ۶ ماه نخست سال ۸۸ بالغ بر ۳۰۸۵۶ شرکت به ثبت رسيده است. همچنين در دوره مورد بررسی حدود يک هزار و ۶۰۷ شرکت نيز به طور رسمی منحل شده‌اند. مقايسه اين آمار با ۶ ماه اول سال ۸۷ نشان مي‌دهد؛ شرکت‌های ثبت شده به ميزان ۱٫۳ درصد و شرکت‌های منحل شده حدود ۱۰ درصد افزايش داشته‌اند. بنابراين خالص شرکت‌های ثبت شده به ميزان ۸٫۷ درصد کاهش يافته است.

به گزارش ايلنا، بانک مرکزی به تازگی گزارشی از ثبت و انحلال شرکت‌ها در شهرهای مورد بررسی خود منتشر کرده است که براساس آن در ۶ ماه اول سال ۸۸ با محاسبه و کسر شرکت‌های منحل شده(يک هزار و ۶۰۷ شرکت) به طور خالص ۲۹ هزار و ۲۴۹ شرکت به شرکت‌های موجود در شهرهای مورد بررسی افزوده شده است که در مقايسه با دوره مشابه سال قبل ۰٫۸ درصد افزايش داشته است.

خالص افزايش تعداد شرکت‌های داخلی به تفکيک شهرها نشان مي‌دهد تنها در شهر تهران تعداد شرکت‌های موجود به ميزان ۶٫۴ درصد در ۶ ماه اول سال ۸۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن افزوده شده در حالی که اين شاخص در ساير شهرهای بزرگ ۱٫۷ درصد کاهش داشته است. همچنين خالص افزايش تعداد شرکت‌ها در ساير شهرها در دوره مورد اشاره ۶٫۸ درصد کاهش نشان مي‌دهد در حالی که اين شاخص در شهرهای کوچک ثابت مانده و تغيير نکرده است.

بيشترين شرکت ثبت شده در گروه سهامی خاص

از کل شرکت‌های ثبت شده در دوره مورد بررسی بيشترين شرکت‌ها در گروه سهامی خاص به ميزان ۴۶٫۵ درصد به ثبت رسيده‌اند. نزديک به ۴۵٫۴ درصد با مسووليت محدود، ۷٫۸ درصد تعاوني، ۰٫۲ درصد تضامنی به ثبت رسيده‌اند. سهم شرکت‌های سهامی عام و نسبی از کل تعداد شرکت‌های ثبت شده ناچيز بوده است.

بيشترين شرکت ثبت شده در بخش ساختمان

از کل تعداد شرکت‌های ثبت شده در ۶ ماه اول سال ۸۸ حدود ۳۱٫۷ درصد به بخش ساختمان اختصاص دارد که بيشترين آمار موجود در اين زمينه است. پس از اين بخش حدود ۲۲٫۵ درصد به بخش مستقلات، اجاره و فعاليت‌های کسب و کار، ۱۶٫۹ درصد به بخش عمده‌فروشي، خرده‌فروشی و تعمير وسايل نقليه موتوری و کالاهای شخصی و خانگي، ۱۶٫۶ درصد به بخش صنعت(ساخت)، ۳٫۲ درصد به بخش کشاورزي، شکار و جنگل‌داري، ۲٫۷ درصد به ساير فعاليت‌های خدمات عمومي، اجتماعی و شخصي، ۲٫۱ به بخش حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات و ۴٫۳ درصد بقيه به ساير بخش‌های اقتصادی اختصاص دارد.

بيشترين ثبت و انحلال شرکت‌ها در تهران

در ۶ ماه نخست سال ۸۸ بيشترين شرکت‌های ثبت و منحل شده در تهران رخ داده است. بدين‌معنی که حدود ۱۲ هزار و ۱۹۰ شرکت در تهران به ثبت رسيده که ۷۳۵ مورد منحل شده‌اند. پس از تهران بيشترين شرکت‌ها به ترتيب در شهرهای اصفهان با ۱۵۴۹ شرکت، شيراز با ۱۳۲۲ شرکت و مشهد با ۱۳۰۶ شرکت به ثبت رسيده است. در بخش شرکت‌های منحل شده، باز هم پس از تهران به ترتيب شهرهای اصفهان با ۱۴۳، کرج با ۹۸ و تبريز با ۶۱ شرکت بيشترين شرکت‌های منحل شده را به خود اختصاص داده‌اند.

ثبت تنها يک شرکت خارجی

هر آنچه که تاکنون بيان شد مربوط به وضعيت و تعداد شرکت‌های ثبت و منحل شده در داخل کشور بود. در اين مدت خارجيان نيز در ايران فعال بوده‌اند. براساس آمار بانک مرکزی در ۶ ماه نخست سال ۸۷ حدود ۲۸ شرکت خارجی به ثبت رسيده که تعداد آنها با يک شرکت ثبت شده به ۲۹شرکت در ۶ ماه نخست سال ۸۸ رسيده است. بدين معنی که اين شاخص با ثبت يک شرکت خارجی در ايران حدود ۳٫۶ درصد افزايش نشان مي‌دهد.

زمين‌گير شدن شرکت‌ها با واردات و رکود

مهدی تقوی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با ايلنا مي‌گويد: عمده‌ترين دليل افزايش انحلال شرکت‌ها به سياست‌های نادرست دولت در حوزه واردات باز مي‌گردد زيرا زمانی که دولت بي‌رويه اقدام به واردات هر نوع کالا مي‌کند به شدت فعاليت اقتصادی در ايران را تحت تاثير قرار مي‌دهد. اين روند منجر به کاهش توان توليدی و رقابتی واحدهای توليدکننده مي‌شود و در نتيجه آنها انحلال شرکت خود را ترجيح مي‌دهند و از گردونه خارج مي‌شوند.

او رکود را دومين دليل افزايش انحلال شرکت‌های ثبت شده مي‌داند: رکودی که کمی بيش از ۲ سال است بازار اقتصادی ايران را فراگرفته دليل ديگری است که افزايش انحلال شرکت‌ها را موجب شده است.

به گفته تقوی اين دو عامل از عمده‌ترين دلايل افزايش تعداد شرکت‌های منحل شده هستند که تحريم به طور غيرمستقيم نيز بر آن تاثير منفی گذاشته است. البته بايد به اين نکته نيز توجه کرد که ثبت شرکت به معنای فعال بودن آن نيست و بايد به اين نکته توجه کرد که بسياری از شرکت‌ها تنها به ثبت مي‌رسند بي‌آنکه فعاليت آنها منجر به افزايش توليد و ايجاد اشتغال شود.

هیچ نظری موجود نیست: