۱۳۸۸ دی ۹, چهارشنبه



اخراج 52000 كارگر در عسلويه

ايلنا: دبیر اجرایی خانه کارگر بوشهر با اعلام اینکه در 4 سال قبل بیش از 60 هزار کارگر در عسلویه کار می کردند گفت: امروزه حدود 8 هزار کارگر در عسلویه کار می کنند که این امر نشاندهنده تعطیلی واحدها و بحران صنایع در این بخش عظیم صنعتی کشور است.

عیسی محمد کمالي، با اعلام اینکه عسلویه در 4 سال قبل بازار خوبی برای اشتغال کشور بود گفت: هنگامی که محمد جهرمی وزیر کار دولت نهم شده عسلویه را منطقه آزاد تجاری اعلام کرد تا این منطقه شامل قانون کار نشود در نتیجه کارگران اين منطقه كه تابع قانون كار و تامين اجتماعي بودند به يك باره تابع قانون‌آنچه كارفرما مي خواهد شدند.

وي با تاكيد بر اينكه محروم كردن كارگران از قوانين حمايتي هرگز نمي تواند انگيزه اي براي استخدام باشد گفت: اگر اين ادعاي آقايان مخالف قانون كار درست بود امروزه 52 هزار كارگر اخراج نمي شد.
دبير اجرايي خانه كارگر بوشهر با انتقاد ازسياستگذاري هاي دولت در امر سرمايه گذاري گفت: متاسفانه حمايت هاي لازم از اين منطقه اقتصادي اشتغالزا صورت نگرفت و شركتهاي پيمانكاري داخلي و خارجي يكي پس از ديگر منطقه را ترك كردند.

وي با انتقاد از اظهارات غير واقعي مبني بر اينكه پروژه ها به بهره برداري مي رسد گفت: اگر پروژه ها در حال بهره برداري است چرا دايم شاهد تعديل نيرو هستيم و چرا اخراج هاي بي رويه اتفاق مي افتد.
كمالي گذشته عسلويه را يادآور شد و گفت: در گذشته يك ساعت سرپا مي ايستاديم تا يك صندلي خالي شود و بتوانيم در رستورانهاي اين منطقه اقتصادي غذا بخوريم اما اكنون با صندليهاي خالي روبرو هستيم.

وي از تعطيل مغازه هاي مكانيكي بقالي ‏ رستوران و ساير مراكز خدماتي در اين منطقه خبر داد و گفت: در گذشته هم اين مغازه ها فعال و چرخش اقتصادي قابل توجهي داشت اما امروزه عسلويه در حال بحران و تعطيلي است .

دبير اجرايي خانه كارگر بوشهر با اعلام اينكه در گذشته راه بندان هاي طولاني در عسلويه اتفاق مي افتاد گفت: امروزه مي توان با سرعت 100 كيلومتر در منطقه عسلويه را نندگي كني بدون آنكه نگران تصادف يا مشكل ديگري باشي وي حوزه فعاليت عسلويه را مرتبط با نفت و گاز اعلام كرد و گفت: در گذشته نه تنها اين منطقه بازار خوبي براي نيروهاي بومي بود بلكه كارگران غير بومي و حتي كارگر خارجي نيز در اين بخش فعاليت مي كرد اما امروزه عسلويه تعطيل است و به بيماري در حال مرگ مي ماند.

هیچ نظری موجود نیست: