۱۳۸۸ آذر ۲۶, پنجشنبه

كيوی جای برنج و چای شمال را گرفت!



دنياي اقتصاد : از شمال كشور خبر رسيده كشاورزان براي پايان دادن به ماجراي «واردات برنج هندي» تصميم گرفته‌اند كشت برنج در زمين‌هايشان را براي هميشه متوقف كنند.

برنج‌كاران شمال از آنجايي كه خود را در جنگ با برنج‌هاي دانه‌بلند خارجي شكست خورده مي‌دانند مدتي است به كشت كيوي روي آورده‌اند. اما همين مدت كم، رضايت زياد برنج‌كاران از شغل جديدشان را به همراه داشته است.

كشاورزان شمالي مي‌گويند كشت كيوي كم‌دردسر است و درآمد آن نسبت به برنج مناسب‌تر است.
زمين‌هاي برنج در شهرهاي شمالي كشور درحالي زير كشت كيوي رفته كه در ماه‌هاي اخير مسوولان محلي خود را براي جشن خودكفايي برنج آماده مي‌كنند.

كيوي در ماه‌هاي اخير فقط زمين‌هاي برنج را اشغال نكرده است. چايكاران نيز به دليل مشكلاتي كه سال‌هاست با آن روبه‌رو هستند اكنون كشت كيوي را به چاي ترجيح مي‌دهند.

مشکلات موجود در بخش کشاورزی به ویژه در استان گیلان در سال‌های گذشته و روند تمام نشدنی آن تا به امروز، کشاورزان برنجکار و چایکار را بر آن داشته که به جای این دو محصول مهم، مزارع و باغات خود را به زیرکشت کیوی ببرند، چنانچه طی چند سال گذشته این روند سیر صعودی داشته است.
این در حالی است که رها شدن شالیزارها و باغات وسیع چای و تغییر کاربری آن‌ها در درازمدت؛ مشکلات اقتصادی مردم منطقه را دو چندان کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: