۱۳۹۲ دی ۱۰, سه‌شنبه


آورند وحق خود را از حلقوم رژیم سرمایه بیرون کشند.

   مبارزه کارگران ایران تعطیل شدنی نیست

صحنه‌ای از اعتراضات کارگران به نبود تشکل‌های کارگری

 

اکنون مدتهاست که کارگران سراسر ایران دراعتراض به رژیم سرمایه داری جمهوری اسلامی که از سياستهای اقتصادی و نئوليبرالی بانک جهانی و صندوق بين المللی پول الهام می گيرد و به پيروی ازهمين سياست وضعيت مشقتباری را برای مزدبگيران جامعه آفریده است ، دست به تحص و اعتصاب و دیگر اشکال مبارزاتی زده ودربرخی موارد نيز سرمایه داران را واداربه عقب نشينی هایی کرده اند. این اعتصابات اگرچه محدود و فاقد رهبری اند، ليکن قدم به قدم گسترش می یابند وتاثيرات مهمی بر سایر حرکات اعتراضی مردم می گذارند. درحال حاضرمهم سازمان دادن مبارزه کارگران است. مبارزه برای دریافت حقوق معوقه و اضافه دستمزد،جلوگيری از بيکار سازیها، انعقاد قرارداد های دستجمعی و تشکيل سندیکاهای مستقل کارگری و...می تواند بسيج کننده همه کارگران باشد. تنها با سراسری شدن اعتصاب و همسبتگی همه کارگران است که می توان سرمایه داران و دولت حامی آنها را به عقب نشينی واداشت و سرانجام کمر رژیم سرمایه داری را درهم شکست.

 

حزب ما از اعتصاب وتجمعات  برحق کارگران نیشکرهفت تپه و ایران خودرووتمامی خواسته های آنها ازجمله  اعتراض به پرداخت نشدن دو ماه حقوق و پاداش سالیانه حمایت می کند و همگان رابه دفاع از این کارگران شریف که اینچنين بی باکانه به ميدان آمده اند،فرا می خواند.کارگران ایران خود رو نیز مورخ  1 دی ماه برای جبران دستمزد ها و کاهش سرعت خطوط مونتاژ و بهبود محیط کار دست به اعتصاب زدند. ما دو گزارش زیررا که به دفتر حزب ما رسیده است درحمایت از مبارزات کارگران هفت تپه و ایران خودرو انتشار می دهيم به این اميد که دراثر مبارزه متحد آنها و حمایتهای داخلی و خارجی به تمامی خواسته های برحق خود دست یابند.

 

تنھا اتحاد طبقاتی وتشکل کارگران است که شرط نخست سایرموفقیتھای آنها بشمار می رود. چاره کارگران حزب طبقه کارگراست که به دانش مارکسیسم لنینیسم مسلح باشد وباید ازاین طریق وفقط ازاین طریق منطقی و طبقاتی ، مرگ نظام فقرآور ونکبتبار سرمایه  داری وحشی را فراھم آورند.

 

 

***

کارگران نیشکر هفت تپه تجمع کردند

 

جمعی از کارگران نیشکر هفت‌تپه در اعتراض به پرداخت نشدن دو ماه حقوق و پاداش سالیانه صبح امروز در محوطه کارخانه تجمع کردند.رضا رخشان از فعالان کارگری نیشکر هفت‌تپه به ایلنا گفت: تجمع کنندگان که در بخش‌های کشاورزی و صنعتی کارخانه کار می‌کنند خواهان پاسخگویی مسئولان هستند.وی افزود: در حال حاضر حدود ۳ هزار کارگر مجموعه نیشکر هفت‌تپه بابت حقوق مهر و آبان ماه و پاداش سالیانه کشت محصول که معادل یک ماه حقوق می‌شود از کارفرما طلبکار هستند.وی با اشاره به همزمان شدن این تاخیر با آغاز فصل برداشت نیشکر و شروع پیش فروش محصول کارخانه گفت: این همزمانی نشان می‌دهد که برخلاف چند سال گذشته وضعیت کارخانه چندان مساعد نیست.به گفته رخشان شنیده‌های رسمی و غیر رسمی حاکی از آن است که کارخانه نیشکر هفت‌تپه برخلاف چند سال گذشته امسال فصل فروش خوبی را شروع نکرده است.وی بابیان اینکه تا پیش از این بخشی از نقدینگی مورد نیاز کارخانه نیشکر هفت‌تپه از طریق پیش فروش محصول شکر تامین می‌شد، گفت: حتی بطور غیر رسمی به برخی از کارگران پیشنهاد شده که بابت مطالبات حجم معینی از محصول شکر کارخانه را دریافت کنند.این فعال کارگری در خصوص علت فروش نرفتن محصولات این واحد صنعتی گفت: به نظر می‌رسد در نتیجه استمرار استفاده از تجهیزات فرسوده و نیز بازنشسته شدن تعداد بیشتری از کارگران ماهر امسال بهر‌ه وری در نیشکر هفت تپه به کمترین میزان خود رسیده است.

 

اعتراض کارگران فصلی «هفت تپه» به پرداخت نشدن منظم حقوق

 

صبح امروز ۶۵۰ نفر از کارگر فصلی «نی بٔر» مجتمع کشت و صنعت هفت تپه دراعتراض به تاخیر در پرداخت حقوق ماهانه وعدم دریافت پاداش سال گذشته خود دست از کار کشیدند.
یکی از کارگران مجتمع کشت و صنعت هفت تپه که نخواست نامش فاش شود، با اعلام این خیر به ایلنا گفت:
۶۵۰ کارگر فصلی نی بر در اعتراض به تاخیر در پرداخت حقوق و وعدم دریافت پاداش سال ۹۱ خود، کاردر مزرعه را تعطیل کرده و با «نشستن در مزارع» وکمپ منتظر پاسخگویی مسئولان مجتمع کشت و صنعت هفت تپه در این زمینه هستند.این کارگر با بیان اینکه حقوق کارگران نی‌بر هر ماهه در دو نوبت در روزهای دوازدهم و بیست وچهارم به حساب کارگران واریزمی شود، گفت: با توجه به اینکه کارگران فصلی نی بر در اردوگاه (کمپ) اقامت دارند و خانواد‌هایشان نیز در شهرستان‌ها و حتی استانهای مجاور سکونت دارند، حقوق این کارگران در دو نوبت پرداخت می‌شود، زیرا کارگران مورد نظر برای رفت و آمد و تامین هزینه خانواده های خود و خانواد‌هایشان دارای دو هزینه مجزا هستند.او با بیان اینکه اقامت کارگران نی بر در کمپ و هزینه‌های ایاب و ذهاب مخارجشان را چند برابر کرده است، گفت: اگر حتی یک روز از زمان پرداخت حقوق به کارگران بگذرد کارگران در تامین مخارجشان دچار مشکل می‌شوند.به گفته وی، بخش دیگری از مشکلات کارگران فصلی نی بر مربوط به دریافت نکردن پاداش سال گذشته (۹۱) به مبلغ حدود ۶۰۰ هزار تومان است که با گذشت بیش از نیمی‌ از سال کارفرما هنوز قصد پرداخت آن را ندارد.


این کارگر که به نمایندگی از سایر کارگران سخن می‌گفت در خاتمه اظهار داشت: آنچه کارگران نی بر در طول تجمعات و اعتراضات صنفی متعددی که هم اکنون نیز ادامه دارد از کارفرما می‌خواهند فقط برای تامین احتیاجات زندگیشان است که هیچگاه به روشنی به آن پاسخ داده نشده است.

 

گزارش اعتصاب در ایران خودرو

پس از راه افتادن بخش های مختلف کارخانه پس از رفع محدودیت های تجاری و تحریم ،وکارکردن کارگران به روال گذشته، کارگران بخش جنوبی ایران خودرو که بخش های مونتاژ و تولید در آن قسمت وجود دارد از یکماه پیش تصمیم گرفتند نسبت به فشار کاری و عدم هماهنگی بین کار و دستمزد اقدام به اعتراض بکنند.هرچند که کارگران بخش شمالی ایران خودرو هم از این امر استقبال کردند اما متاسفانه به دلیل دوری و نبود تماس های لازم در روز شنبه 30 آذرکارگران بخشهای جنوبی ایران خودرو که مونتاژو تولید در آن قسمت قرار دارد با نخوردن غذا و نرفتن به رستوران اعتراض خود را به گوش مدیران ایران خودرو رساندند .با اینکه از طرف مدیران و سرپرستان به کارگران گفته می شد که این راه اعتراض نیست ولی کارگران با این اقدام هماهنگ اولین اعتراض خود را نسبت به سرعت خطوط تولید و کمی دستمزد ها اعلام کردند.

سرعت زیاد خطوط تولید باعث فشارعصبی و پرخاشگری در کارگران می شود که نمونه چند هفته پیش در ایران خودرو و اقدام به خودکشی یکی از کارگران ایران خودرو از نمونه های آن است. به هرحال این اولین هشدار به مدیریت برای جبران دستمزد ها و کاهش سرعت خطوط مونتاژ بود. «سندیکای کارگران فلزکار ومکانیک ضمن حمایت از این اعتصاب و خواسته های کارگران امیدواراست که هماهنگی بین بخش های شمالی و جنوبی ایران خودرو به اتحاد کارگران ایران خودرو منجر شده و با اعتراضات هماهنگ به خواسته های خود برسند.»

سندیکای کارگران فلزکار و مکانیک 1/10/1392

هیچ نظری موجود نیست: