۱۳۸۹ اردیبهشت ۳, جمعه

گزارش ماهانه نقض حقوق کارگران / فروردين ماه ۸۹


هرانا : آنچه در پی می آيد حداقل موارد نقض حقوق کارگران در ايران در محدوده زمانی فروردين ماه سال 89 است که توسط مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران گردآوری يا ثبت شده است :

تجمع و اعتراض

تجمع 150 کارگر که هفت ماه است حقوق نگرفته‌اند: حدود 150 نفر از كاركنان كارخانه سبلان پارچه اردبيل فروردين ماه در اعتراض به عدم پرداخت حقوق هفت ماهشان در مقابل ساختمان استاندارى اردبيل تجمع كردند.

اعتراض کارگران شرکت صنايع اراک به دليل عدم پرداخت حقوق: بيش از 150 کارگر شرکت صنايع اراک به دليل عدم پرداخت حقوق شش ماهه اخير و معرفی تعدادی از آنها به بيمه بيکاری در آستانه بازنشستگی و اجرا نشدن تعهدات کارفرما معترضند و قصد تجمع در برابر نهاد رياست جمهوری را دارند.

ادامه اعتراض کارکنان تامين اجتماعی به عدم افزايش دستمزدها: اعتراضات جمعى از كاركنان سازمان تامين اجتماعى به دليل

عدم افزايش دستمزد و عدم پرداخت بخشى از بهره ورى و كارانه ادامه دارد.

تجمع اعتراض آميز چهارصد کارگر بارانداز در آبادان: كارگران و نمايندگان 23 شركت تخليه و بارگيرى فعال در بارانداز شلمچه در مقابل ساختمان مركزى منطقه آزاد اروند در آبادان و در محل نماز جمعه خرمشهر تجمع اعتراض آميز برپا كردند.

كارگران چينى ‌حميد مقابل اداره كل كارشهر قم تجمع کردند: يش از 50 نفر از كارگران ‌كارخانه تعطيل شده چينى حميد قم، در اعتراض به عدم پرداخت حقوق خود امروز صبح در مقابل در اداره كل كار و امور اجتماعى استان تجمع کردند.

كارگران نساجى بافته‌ها در مقابل استاندارى كرمان تجمع كردند: تعدادى از كارگران نساجى بافت‌هاى كرمان به دليل تعطيلى و عدم پرداخت سنوات در محل استاندارى كرمان تجمع كردند.

موج اعتراضات كارگرى در خوزستان: پس از کارگران شهرداری آبادان، نوشابه خرمنوش و تخليه و بارگيری خرمشهر در استان خوزستان، کارگران اتوبوسرانی و لوله سازی اهواز هم دست به تجمع اعتراض آميز زدند و به موج وسيع اعتراضات کارگرى در ايران پيوستند.

تجمع اعتراضی 60 تن از کارگران شرکت ميلاد اصفهان: صبح روز دوشنبه 30 فروردين ماه، 60 نفر از كارگران شركت ميلاد از توابع مجتمع صنايع قايم رضا در برابر دفتر اين مجتمع واقع در سه راه توحيد شهر اصفهان تجمع كردند.

دومين تجمع کارگران شرکت ميلاد اصفهان برگزار شد: صبح امروز سه شنبه 31 فروردين بار ديگر 60 تن از کارگران شرکت ميلاد روبروی دفتر مجتمع صنايع قائم رضا واقع در سه راه توحيد شهر اصفهان تجمع کردند.

خطر جانی و شرايط سخت کاری

ادامه كار كارگران يك معدن زغال سنگ در شرايطى بسيار دشوار: كارگران يك معدن زغال سنگ در استان كرمان در شرايط بسيار نامناسبى به كار ادامه مى دهند و امنيت جانی ندارند.

مصدوميت شديد يکی از کارگران کارخانه ذوب آهن اصفهان در حين کار: هفته گذشته مهدی اميدي، کارگر شرکت تابان نيرو سپاهان در حين انجام تعميرات در نيروگاه حرارتی کارخانه ذوب آهن اصفهان به علت سقوط قلاب جرثقيل از ناحيه بيني، فک، گردن و کمر دچار آسيب ديدگی شد.

تعطيلی کارخانه - اخراج

اخراج کارگران و تعطيلی بزرگترين كارخانه نوشابه سازى خاورميانه: كاركنان شركت توليد نوشابه خرمنوش خرمشهر اخراج شدند و اين واحد توليدى که يكى از بزرگترين خطوط توليد نوشابه در خاورميانه و ايران محسوب می شود، تعطيل شد.

آغاز اخراج‌ها در شرکت مخابرات پس از تصاحب آن توسط: شرکت مخابرات ايران پس از واگذاری به کنسرسيوم توسعه اعتماد مبين وابسته به شرکتهای زيرمجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، تعديل نيرو در شرکتهای وابسته را آغاز کرده است.

پلمپ شرکت صنعت و معدن فولاد ابركوه و بيكارى دهها كارگر: در پى پلمپ شركت صنعت و معدن فولاد ابرکوه كه با دستور مدير کل سازمان محيط زيست استان هرمزگان صورت گرفت دهها كارگر و كارمند اين شركت از كار بيكار شدند.

نود درصد كارگران عسلويه اخراج شدند: اخراج های گسترده در عسلويه تعداد کارگران را از ۴۰ هزار نفر در سال ۸۳ به ۴ هزار نفر کاهش داده است.

موج اخراج نيروهاى جوان از صندوق پس انداز كاركنان راه آهن: مديرعامل جديد صندوق پس انداز كاركنان راه آهن در طول سه ماه گذشته تاكنون در دو مرحله 10 نفر از نيروهاى جوان خود را تعديل و از نيروهاى بازنشسته به جاى آنها استفاده مي‌كند.

اخراج گسترده کارگران شرکت های دولتی در شهر اراک: درآستانه روز جهانی کارگر، روز اول ماه مه، وضعيت کارگری در شهر اراک، بزرگترين قطب صنعتی ايران، بحرانی است و شرکت های دولتی در شهر اراک، بسياری از کارگران خود را اخراج نموده اند.

نيمى از واحدهاى صنعتى خيرآباد تعطيل شده است: دراثر رسيدگى نكردن مسوولان حدود 50 درصد واحد صنعتى خير آباد ورامين تعطيل شده است.

رانندگان معترض اتوبوس حمل و نقل همگانى شهرستان لنجان حقوق دريافت نکردند: در پى 4 ماه تاخير در پرداخت حقوق رانندگان اتوبوس حمل و نقل همگانى شهرستان لنجان استان اصفهان در اواخر سال گذشته و نامه نگارى 15 تن از رانندگان به فرماندارى شهرستان نماينده شهرستان در مجلس و نيز استاندارى در حالى كه حقوق ساير رانندگان به طور كامل پرداخت گرديد به 15 راننده معترض حقوقى داده نشد.

تعطيلي‌های دامنه‌دار کارخانه‌های چرم مشهد : تعطيلی کارخانه‌های چرم‌سازی در مشهد ادامه دارد و اين تعطيلي‌ها موجب بيکار شدن حداقل هزار و پانصد کارگر شده است.

اخراج و بيکاری هزار کارگر در ايلام : على غياثى يك فعال كارگرى در استان ايلام از بحران واحدهاى صنعتى خبر داد و گفت: طى سال‌هاى 87 و 88 تعداد 20 واحد استان تعطيل شده و بيش از هزاركارگر اخراج و بيكار شده‌اند.

بيکاری و عدم امنيت شغلی

كارخانه صنايع فلزى تا پايان فروردين به روى كارگران بسته می شود: به دليل نبود مواد خام‌، كارخانه صنايع فلزى شماره يك تهران، تا پايان فروردين ماه تعطيل و درهاى آن به روى تمامى كارگران آن که تنها نزديك به 350 تن از ايشان كارگر رسمى اند؛ بسته خواهد شد

نگرانی نسبت به افزايش بيکاری کارگران در قزوين: بيشتر واحدهاى توليدى استان قزوين تا پايان فروردين ماه تعطيل هستند و كارفرمايان از قبل شروع سال 89 با تمامى كارگران قراردادى تسويه حساب كرده و به آنها گفته بودند كه از آغاز سال جديد در سركار خود حاضر نشوند.

اخراج‌ کارگران در تعطيلات عيد نوروز سال‌جارى رشد 70 درصدى داشته است: معاون امور استان‌هاى خانه‌كارگر معتقد است كه اخراج‌ها در تعطيلات عيد نوروز سال‌جارى نسبت به سال 87 در استان تهران از رشد 49 درصدى برخوردار است و اگر رقم اين آمار را به کل کشور تعميم دهيم بيش از 50 درصد خواهد بود.

علی رغم وجود 380 کارخانه؛ پنج هزار نفر در کمالشهر کرج بيکار هستند: به رغم وجود 380 کارخانه در کمالشهر بيش از پنج هزار بيکار ثبت نام شده در اين منطقه وجود دارد.

سه هزار دويست کارگر در تبريز در معرض بی کاری: شماری از کارخانه‌های تبريز به‌دليل مشکلات مالي، سوءمديريت و بدهي‌های هنگفت به بانک‌ها و پيمانکاران، دست به تعديل يا اخراج کارکنان خود زده‌اند و ۳۲۰۰ کارگر نيز بر همين اساس در معرض تهديد جدی قرار گرفته اند.

جلوگيری از تجمع

ابهام در پاسخ مسوولين به درخواست رئيس خانه کارگر برای برگزاری راهپيمايی روز جهانی کارگر: رئيس خانه کارگر، برای برگزاری تجمع و راهپيمايی روز کارگر امسال از دولت درخواست مجوز کرده است اما وزارت کار و دولت با اين درخواست او موافقت نکرده اند و برگزاری راهپيمايی امسال خانه کارگر در هاله ای از ابهام قرار دارد.

عدم پرداخت حقوق و مزايا

کارگران کارخانه ايران پتو و تهران پتو بيست و شش ماه است که حقوق دريافت نکرده اند: يکی از کارگران کارخانه نيمه تعطيل ايران ترمه و تهران پتو گفت:"کارخانه ای که روزی3هزارنفرمستقيم و20هزارنفرغيرمستقيم ازآن نان می بردند، باوضعيت فعلی درحال نابودی است و کارگران آن بيست و شش ماه است که حقوق و مزايايی دريافت نکرده اند."

هیچ نظری موجود نیست: