۱۳۸۹ فروردین ۱۲, پنجشنبه

افشاگریﻫﺎﻯ یک فعال ضد جنگ وسرباز سابق درعراق

به مناسبت هفتمین سالگرد اشغال عراق




مایکل پرایزنر ( Prysner Michael) یک سرباز سابق ارتش آمریکا است که مدت 12 ماه در عراق خدمت کرده است. او شاهد بعضی از جنایات آمریکا در عراق بوده و پس از بازگشتش تصمیم می گیرد که دست به افشاگری بر علیۀ جنایات ارتش آمریکا در عراق بزند و راجع به اهداف اشغال و نحوۀ آماده سازی اذهان عمومی و سربازان آمریکائی برای جنگ سخن بگوید. مایکل هم اکنون در چندین سازمان ضد جنگ منجمله "سازمان ضد جنگ سربازان سابق آمریکا در عراق فعالیت می کند http://www.ivaw.org/wintersoldier/testimony/racism-and-war- dehumanization-enemy-part-2/mike-prysner/video"

مایکل پرایزنر درمیتینگﻫﺎﻯ متعددی شرکت کرده و ویدیوی چندین سخنرانیﻫﺎﻯ او در سایتﻫﺎﻯ مختلف موجود است . ویدیوی بالا از روی یکی از سخنرانیﻫﺎﻯ او ساخته شده است. ما دیدن آن را به همۀ فعالین ضد جنگ و انسانﻫﺎﻯ آزاده و صلح دوست توصیه می کنیم.

در زیر برگردان به فارسی قسمتﻫﺎئی از متن ویدیو را در اختیار بینندگان قرار می دهیم.

من کوشش کردم که از خدمتم در ارتش احساس غرور کنم اما آن چه که من می توانستم احساس کنم چیزی جز شرم و احساس گناه نبود. نژاد پرستی دیگر نمی توانست ماسکی بر روی واقعیت اشغال بزند. اینها (اشغال شدگان) مردم هستند، انسانﺍند.

من از آن زمان تاکنون از احساس گناه شدیداً رنج می برم ، زمانی که پیرمردی را می بینم، مثل آن پیرمردی که نمی توانست راه برود و ما او را از روی برانکارد پائین انداختیم و از پلیس عراق خواستیم که او را از محل بیرون ببرد. وجدان من احساس گناه می کند موقعی که مادری را با بچهﻫﺎیش می بینم ، مانند آن مادری که با شدت تمام گریه می کرد و با عصبانیت موقعی که او را از خانهﺍش بیرون کردیم فریاد می زد که ما از صدام بدتر هستیم. من احساس گناه می کنم هر موقعی که دختر جوانی را می بینم، مانند آن دختری که من بازوی او را محکم گرفتم و او را به وسط خیابان کشاندم.

به ما گفته شده بود که ما بر علیۀ تروریستﻫﺎ می جنگیم. تروریست من بودم. تروریسم واقعی اشغال بود.

تروریسم در ارتش همیشه ابزاری عمده برای توجیه اشغال و نابودی کشورهای دیگر بوده است. مدتهاست که ارتش از این ابزار برای کشتار و انقیاد و شکنجۀ مردم استفاده میکند. ..............

آنهائی که ما را به جنگ می فرستند خود ماشۀ تفنگ را نمی چکانند و خمپاره را آتش نمی کنند. آنها فقط جنگ را به مردم می فروشند. آنها به مردمی نیاز دارند که سرباز به قربانگاه بفرستند. آنها به سربازانی نیاز دارند که بدون سؤال بکشند و کشته شوند.......

طبقۀ حاکمه، میلیاردرها فقط به فکر افزودن بر ثروت خود هستند ، فقط به فکر کنترل اقتصاد دنیا هستند. آنها می فهمند که قدرتشان در این است که بتوانند ما را متقاعد کنند بپذیریم که جنگ، سرکوب، و استثمار به نفع ماست. آنها می فهمند که کسب ثروت هنگفت برایشان به این وابسته است که کارگران را متقاعد کنند که کشته شوند تا خود بازار کشورهای دیگر را کنترل کنند. و متقاعد کردن ما به کشتن و کشته شدن بر این اساس استوار است که بتوانند به ما این تفکر را القا کنند که ما از مردم دیگر برتر هستیم.

سربازان، ملوانان، پرسنل نیروی هوائی سودی از این اشغال کسب نمی کنند. اکثریت عظیم مردم آمریکا منافعی در این اشغال ندارند بلکه از آن هم آسیب دیدهﺍند. ..............

میلیونﻫﺎ نفر در این کشور بدون بیمۀ بهداشت، بدون شغل، بدون دسترسی به آموزش باید شاهد آن باشند که دولت این کشور روزانه 450 میلیون دلار هزینۀ این اشغال بکند.

فقیران و کارگران این کشور برای کشتار مردم تهیدست و کارگران کشور دیگری گسیل شدهﺍند برای آن که ثروتمندان، ثروتمندتر شوند. بدون نژاد پرستی سربازان ما متوجه خواهند شد که ما منافع بیشتری با مردم عراق داریم تا میلیاردرها، که ما را به جنگ فرستادهﺍند. من خانوادهﻫﺎئی را در عراق به وسط خیابان پرت کردم. وقتی که برگشتم دیدم که خانوادهﻫﺎئی در این کشور به خاطر بحران ایجاد شده در مسکن به وسط خبابانﻫﺎ پرت شدهﺍند.

ما باید بیدار شویم تا دریابیم که دشمن ما در کشوری دوردست زندگی نمی کند. دشمنان ما مردمی نیستند که ما نه اسم آنها را می دانیم و نه فرهنگ آنها را می شناسیم. دشمنان ما کسانی هستند که ما آنها را خوب می شناسیم و می توانیم آنها را مشخص کنیم. دشمن ما سیستمی است که وقتی برایش سود آور باشد دست به جنگ می زند. دشمنان، مدیران کله گندهﺍی هستند که موقعی که برایشان سودآور باشد ما را از کار بیکار می کنند. دشمنان ما کمپانیﻫﺎﻯ بیمۀ بهداشتی هستند که هر زمانی که برایشان سودآور باشد خدمات بهداشتی را از ما دریغ می دارند. دشمنان ما بانکﻫﺎ هستند که موقعی که برایشان سود آور باشد خانهﻫﺎﻯ ما را ضبط می کنند. دشمن ما 5000 مایل (8000 کیلومتر) آن طرف دنیا ساکن نیست. دشمن ما همین جا در مملکت خودمان است. اگر به خود تشکیلات بدهیم می توانیم این جنگ را متوقف کنیم. ما می توانیم این دولت را از کار باز داریم و دنیای بهتری بسازیم.

چندین لینک ویدیوی بالا، با زیرنویس بزبان های مختلف

http://www.youtube.com/watch?v=akm3nYN8aG8
http://www.ivaw.org/wintersoldier/testimony/racism-and-war-dehumanization-enemy-part-2/mike-prysner/video
http://www.a-w-i-p.com/index.php/news/2009/12/21/amazing-speech-by-war-veteran
http://www.mefeedia.com/watch/27627475
http://www.youtube.com/watch?v=hPxTtvr5N58
http://www.wikio.es/news/MIKE+PRYSNER
http://palestinethinktank.com/2010/01/11/mike-prysner-iraq-veterans-against-the-war-speech/
http://www.superaflam.com/video/9kWU-JHetMM/AMAZING-SPEECH-BY-WAR-VETERAN-Asombroso-discurso-de-un-Veterano-SUBTITULADO-ESPAÑOL.html

هیچ نظری موجود نیست: