۱۳۸۹ فروردین ۳۱, سه‌شنبه

بیکاری یک هزار کارگر درایلام


ایلنا : علی غیاثی یک فعال کارگری در استان ایلام از میزان بالای تورم و گرانی در سطح کشورخبر دادوگفت: اینکه حقوق کارگران کم تعیین شود و آنان نزد خانواده شرمنده باشند به هیچ وجه درست نیست بلکه باید آبروی کارگر حفظ شود.

به گزارش ایلنا،وی با اعلام اینکه زندگی کارگران در شرایط مناسبی نیست،گفت: گمان می‌کنندکه وضع کارگران مناطق محروم به دلیل هزینه‌های کمتر بهتر است اما این تفکر درست نیست.
غیاثی با اعلام اینکه کارگران در شهرهای بزرگ می‌توانند کار دوم و سوم داشته باشند گفت: درمناطق محروم یک کار هم به سختی‌گیر می‌آید بنابراین درآمد نیز پایین است و امکان در آمد حاشیه‌ای وجود ندارد و لازم است دستمزد برای مناطق محروم بیشتر باشد.
وی با اعلام اینکه درحال حاضر شرکت‌های پیمانکاری بدترین ظلم را درحق کارگران می‌کنند،گفت: امروزه یک لیسانسیه عمرا‌ن که تحت پوشش شرکت پیمانکاری در شهرداری ایلام کار می‌کند ماهیانه ۳۲۰ هزار تومان می‌گیرد وای به احوالات افرادی که سواد و تجربه لازم را ندارند.
وی با اعلام اینکه شرکت‌های پیمانکاری حداقل مصوب دستمزد قانون‌کار را نیز نمی‌پردازند،گفت: این شرکت به صورت آشکار حقوق کارگران را تضییع می‌کند و دست کارگر به هیچ جا بند نیست.
غیاثی با تاکید بر اینکه درصد بالای میزان بیکاری تاثیرات بدی بر دستمزدها گذاشته است،گفت: کارگر در شرکت پیمانکاری حق اعتراضی ندارد در صورتی که اعتراضی کنند به آسانی اخراج می‌شود.
وی با اعلام اینکه ایلام استانی محروم است،گفت: د راین استان کار به سختی گیر می‌آید در نتیجه کارگر رسمی وجود خارجی ندارد و کارگر قراردادی نیز با حداقل حقوق استخدام می‌شود.
غیاثی با تاکید بر اینکه در ایلام چیزی به نام امنیت شغلی وجو ندارد،گفت: بین عرضه و تقاضای کار تعادلی نیست به همین دلیل کارفرما هرگونه که دلش می‌خواهند با کارگران رفتار می‌کند و چنانچه مایل به ادامه همکاری نباشد بدون هیچ دلیل منطقی کارگران اخراج می‌شوند.
وی از بحران واحدهای صنعتی خبر داد و گفت: طی سال‌های ۸۷ و ۸۸ تعداد ۲۰ واحد استان تعطیل شده و بیش از هزارکارگر بیکار شده‌اند که همه این موارد حکایت از نبود امنیت شغلی کارگران دارد.

هیچ نظری موجود نیست: