۱۳۸۹ اردیبهشت ۷, سه‌شنبه

شخصیت و نیروی طبقۀ کارگر ایران در کجاست؟

به مناسبت اول ماه مه

یک سند تاریخی

طبقۀ کارگر ایران دارای آن چنان شخصیت و آن چنان قدرت و نیروئی است که حتا دشمنان سوگند خوردۀ آن نیز نمی توانند توجه خود را بدان معطوف ندارند و در صدد جلب آن بر نیایند. هر سال به مناسبت اول ماه مه و یا مناسبتﻫﺎﻯ دیگر اعلامیهﻫﺎئی از طرف نوۀ رضاخان قلدر و پس ماندهﻫﺎﻯ سلطنت پهلوی و جناحﻫﺎﻯ رنگارنگ بورژوازی انتشار می یابد و در صدد جلب این نیروی عظیم و بنیان کن هستند. زیرا به خوبی می دانند این نیرو در زدن و سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی نقش تعیین کنندهﺍﻯ ایفا می کند.

اما شخصیت و نیروی طبقۀ کارگر ایران در کجاست؟ نیروی طبقۀ کارگر نخست در وابستگی آن به مترقی ترین و انقلابی ترین شکل اقتصاد است، آن شکلی که از طبقۀ کارگر انقلابی ترین و در مبارزه قاطع ترین طبقۀ جامعه معاصر را می سازد. طبقۀ کارگر ایران در جریان تکامل جامعه همواره کیفیت و کمیت خود را ارتقاء می بخشد، آینده از آن او است و تکامل جامعه در جهت آرمانﻫﺎﻯ والای اوست.

دو دیگر این که نیروی طبقۀ کارگر ایران درمبارزات اوست. طبقۀ کارگر ایران بیش از صد سال مبارزۀ طبقاتی در پشت سردارد. در دوران انقلاب مشروطیت ایران اگر چه طبقۀ نوزاد و نوخاستهﺍﻯ بود و هنوز از لحاظ کمیت و کیفیت مقام شامخی نداشت، معذالک در این انقلاب سهم خود را ادا کرد.

سازمانﻫﺎﻯ صنفی طبقۀ کارگر ایران دارای سنت تشکیلاتی و سنت مبارزاتی طولانی است. جنبش عظیم ضد استعماری و ضد سلطنتی و سپس ملی شدن صنعت نفت و قطع دست استعمار انگلیس بدون حضور نیرومند این طبقه انقلابی میسر نمی گردید. و سرانجام انقلاب بهمن 57 مدیون مبارزات کارگران صنایع نفت بود. بدون حضور نفتگران قهرمان ایران که شیرهای نفت را بستند و درصفوف قیام گام گذاردند، پیروزی ممکن نمی بود. اما از آنجا که کارگران فاقد رهبری کمونیستی بودند نتوانستند مهر خود را بر انقلاب بکوبند و از همین رو علیرغم پیکار قهرمانانه و تعیین کنندهﺍش، پس از سقوط رژیم وابسته به امپریالیسم شاه مجدداً به قعر جامعه پرتاب شد تا خود را برای خیزی دیگر آماده نماید.

نیروی طبقۀ کارگر ایران بالاخره در این است که فقط این طبقه می تواند همۀ زحمتکشان را به گرد خویش گرد آورد، آنها را در سرنگون ساختن رژیم سرمایهﺪاری و ضد کارگری جمهوری اسلامی، در بنای جامعهﺍﻯ نو، جامعهﺍﻯ آزاد، آباد و شکوفان رهنمون گردد.

این نیروی عظیم ایدهﺍﻯ و سازمانی، این سنت و تجربۀ مبارزۀ طولانی آن چنان وزنی به طبقۀ کارگر ایران می بخشد که ارتجاع سیاه جمهوری اسلامی را به وحشت می اندازد. بیهوده نیست که داس مرگ رژیم سرمایهﺪاری جمهوری اسلامی پیوسته صفوف رهبران صنفی و سیاسی وی را درو کرده است و می کند، و در عین حال بیهوده می کوشد تا با عوام فریبی توجه طبقۀ کارگر را به خود جلب کند.

اعلامیۀ زیر که در هشتاد و دو سال پیش به مناسبت گرامیداشت اول ماه مه توسط حزب کمونیست ایران انتشار یافت نشان می دهد طبقۀ کارگر ایران علیرغم تلاشهائی که برای ایجاد تفرقه در صفوفش صورت گرفته است و هم چنان می گیرد اما همواره دارای سنت مبارزاتی سیاسی بوده، تشکیلات و حزبیت را گرامی داشته و از همین رو علیرغم اختناق و ترور، تحت رهبری سازمان سیاسیﺍش تجربیات و موفقیتﻫﺎﻯ بزرگی کسب کرده است. اعلامیۀ زیررا به مناسبت اول ماه مه و گرامیداشت جانباختگان جنبش کمونیستی و همۀ رهروان طبقۀ کارگر به چاپ می رسانیم.

هئیت تحریریه

اردیبشهت هشتاد ونه



اعلامیه حزب کمونیست ایران

به مناسبت اول ماه مه ۱۳۰۷

حزب کمونیست ایران



رفقای رنجبر و زحمتکش،

امروز روز اول ماه مه عید رنجبران جهان است. امروز روزی است که رنجبران قدرت تشکیلاتی و ارادۀ دفاع از حقوق و منافع طبقاتی خود را ظاهر می سازند. امروز در سراسر جهان، رنجبران کار را ترک می گویند و روز کار را جشن می گیرند. در این روز رنجبران آمریکا، انگلستان، فرانسه، آلمان، و سایر کشورها، و البته روسیۀ آزاد، در خیابانﻫﺎ تظاهرات بر پا می کنند. شعار انقلابی و سرودهای بین المللی رنجبران تمام جهان را به تکان در می آورد.

رنجبر ایرانی

تو یکی از افواج این ارتش قدرتمند و مهیب را تشکیل می دهی! تو باید در کنار رنجبران تمام جهان علیۀ بی قانونیﻫﺎﻯ امپریالیسم، استبداد رژیم موجود، جنگ خونین سرمایهﺪاران و زورگوئیﻫﺎﻯ روز افزون کار فرمایان قد علم کنی. تو باید برای روز کار هشت ساعته به خاطر اعلام قوانین مدافع کارگر به پا خیزی!

برادران، رفقا!

شاه، مالکین ارضی، ملاها، نمایندگان مجلس، سران نظامی، حکام، کارمندان[عالی رتبه]، فرمانداران، و کلیۀ سرمایهﺪاران بر شما حکومت می کنند و از طریق وسائلی که شما و دهقانان فلک زده تهیه می کنید به عشرت زندگی می کنند. اینان به حساب بردگی شما و فلک زدگی شما و دهقانان بدبخت ایرانی زندگی می کنند. امروز شما محکوم به فلاکت هستید. شما به فردا نه امیدی دارید و نه اطمینانی. شما مدام زیر تهدید بیکاری و فقر قرار دارید. دولت اشرافی کنونی هرگز از حقوق شما دفاع نکرده، و نخواهد کرد. این دولت نماینده و مدافع اشراف، ملاکین و سرمایهﺪاران بزرگ ایران و هم چنین دست نشاندگان امپریالیسم خارجی است.

نیروهای ملی و عناصر آزادی طلب که اکنون علیۀ رژیم مستبده و علیۀ فعالیتﻫﺎﻯ جنایتکارانه، به خاطر آزادی، علیۀ مظالم و بی قانونیﻫﺎﻯ دولت بورژوا مبارزه می کنند، به حمایت شما احتیاج دارند. شما باید حامی و اساس این گروهﻫﺎﻯ انقلابی، پیش قراولان جنبش آزادیبخش و انقلابی باشید.

رفقا، برای کسب حقوق خود، در زیر بیرق سرخ انقلاب متحد شوید! رنجبران و دهقانان ایرانی مدافع و حامی دیگری ندارند مگر فرقۀ کمونیست ایران که فرقۀ رنجبران است.

رفقای رنجبر، تظاهرات کنید، زیرا آزادی بشریت به اتحاد و تظاهرات رنجبران بستگی دارد. بپا خیزید، زیرا خیانت، ظلم، استبداد و خود سری دولت اشرافیت ایران حد و مرزی نمی شناسد. متحد شوید و برای ویران کردن اساس این ظلم و استبداد تظاهرات کنید.



زنده باد اتحاد بین المللی و همبستگی رنجبران!

زنده باد ستاد فرماندهی انقلاب جهانی، بین الملل سوم!

زنده باد اول ماه مه!

فرقۀ کمونیست ایران

اول ماه مه ۱۹٢٨ [۱۳٠۷]

هیچ نظری موجود نیست: