۱۳۸۹ مهر ۲۶, دوشنبه

رئيس مرکز آمار ايران اعلام کرد: متوسط هزينه ماهانه خانوارهای شهری 826 هزار تومان و متوسط درآمد ماهانه همين خانوارها 780 هزار تومان است



خبرگزاری مهر: عادل آذر اعلام کرد: متوسط هزينه ماهانه خانوار ۸۲۶ هزار تومان/ شاخص فلاکت محاسبه نمي‌شود.

آغاز مرحله دوم جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوار از آذرماه؛ جمعيت کشور ۷۴٫۷ ميليون نفر؛ اعلام متوسط هزينه و درآمد ماهانه هر خانوار شهري؛ اختلافات آماری با بانک مرکزي؛ آغاز سرشماری آزمايشی از ۸ آبان ماه و شاخص فلاکت محاسبه نمي‌شود، مهمترين محور اظهارات امروز رئيس مرکز آمار ايران بود. آغاز سرشماری آزمايشی از ۸ آبان ماه

به گزارش مهر، عادل آذر امروز در نشستی خبری با بيان اينکه بر اساس مصوبه دولت مرکز آمار هر ۵ سال يکبار موظف به اجرای سرشماری عمومی نفوس و مسکن در کشور است، گفت: سرشماری قبلی نفوس و مسکن در سال ۸۵ انجام شده بود؛ بنابراين در آبان ماه سال ۹۰ سرشماری بعدی عملياتی خواهد شد.
رئيس مرکز آمار ايران تعداد جمعيت کشور در سال ۸۹ را ۷۴ ميليون و ۷۳۳ هزار نفر برآورد کرد و افزود: اين در حالی است که تعداد جمعيت کشور در سرشماری سال ۸۵ بالغ بر ۷۰ ميليون و ۴۹۵ هزار نفر بوده است؛ بنابراين طی ۵ سال گذشته با رشد ۴ ميليون نفری در جمعيت کشور مواجه هستيم.

تهران ۱۲٫۵ ميليون نفر جمعيت دارد

آذر گفت: استاندار تهران با ۱۲ ميليون و ۵۰۶ هزار نفر پرجمعيت ترين استان کشور و ايلام با ۵۶۶ هزار و ۳۳۲ نفر کم جمعيت ترين استان کشور محسوب می شود، همچنين استان البرز به عنوان سی و يکمين استان کشور که برای اولين بار جمعيت آن به صورت جداگانه مورد محاسبه قرار گرفته است دارای جمعيتی بالغ بر ۲ ميليون و ۲۸۹ هزار نفر است و دوازدهمين استان پرجمعيت کشور محسوب می شود.
وی با بيان اينکه جمعيت کشور از سال ۸۵ تاکنون ۱٫۴۷ درصد رشد داشته است، گفت: تعداد شهرستان های کشور بر اساس تقسيمات جغرافيايی در آبان ماه سال ۸۵ بالغ بر ۳۳۶ شهرستان بوده که در شهريور ۸۹ به ۳۸۴ شهرستان افزايش يافته است يعنی طی چهار سال اخير ۴۸ شهرستان جديد افزوده شده است.


متوسط هزينه ماهانه خانوار شهری

رئيس مرکز آمار ايران طرح هزينه- درآمد را از طرحهای مهم مرکز آمار که به دو بخش هزينه درآمد شهری و روستايی تقسيم می شود، عنوان کرد و افزود: براساس آخرين آمارها که مربوط به سال ۸۸ است، متوسط کل هزينه يک خانوار شهری ۳٫۹ نفري، ۹۹ ميليون و ۱۹۱ هزار ريال برای يکسال ( ماهانه ۸ ميليون و ۲۶۶ هزار ريال ) است که اين رقم نسبت به سال ۸۷ با رشد ۵٫۳ درصدی مواجه شده است.

آذر ادامه داد: بر اساس آمارها، ۹۰ درصد خانوارهای شهری دارای گاز لوله کشي، ۸۶ درصد دارای تلفن همراه (بيش از متوسط کشورهای در حال توسعه ) و ۳۶ درصد دارای اتومبيل شخصی هستند.

وی متوسط درآمد خانوار شهری در سال ۸۸ را ۹۳ ميليون و ۶۰۳ هزار ريال ( ماهانه بيش از ۷ ميليون و ۸۰۰ هزار ريال!؟) عنوان کرد و افزود: اين رقم نسبت به سال ۸۷ رشد ۶٫۱درصد داشته است.

متوسط هزینه خانواده روستائی
رئيس مرکز آمار ايران متوسط هزينه يک خانوار روستايی در سال ۸۸ را ۵۹ ميليون و ۲۶۴ هزار ريال با رشد ۹٫۸ درصد نسبت به سال ۸۷ عنوان کرد و افزود: متوسط درآمد يک خانوار روستايی نيز ۵۲ ميليون و ۴۳۷ هزار ريال بوده که نسبت به سال ۸۷ حدود ۸٫۳ درصد رشد داشته است که نشان می دهد هزينه و درآمد خانوارهای روستايی در سال ۸۸ نسبت به سال قبل از آن بالا رفته است.

آذر ادامه داد: بر اساس اين آمارها، ۳۵ درصد خانوارهای روستايی دارای گاز لوله کشی ، ۶۵ درصد دارای تلفن همراه و ۱۵ درصد دارای اتومبيل شخصی هستند.

هیچ نظری موجود نیست: